A Survey of the Teachers' Perception and the Status about the Descriptive Evaluation in Elementary School Mathematics

초등 수학과 서술형 평가 적용을 위한 기초조사연구

  • Published : 2008.09.30

Abstract

In the current school curriculum, an alternative assessment method which focuses more on the problem solving process rather than the final solution is being investigated. The goal is to evaluate students' understanding of the subject. A descriptive evaluation is being suggested as a way of examining the thought process of the students by a structured analysis of the problem solving process. But currently, there are not enough descriptive problems available for teachers to effectively carry out the alternative assessment method in the elementary school mathematics curriculum. In this research, we surveyed 197 elementary school teachers in Seoul to determine the status of descriptive evaluation in elementary school mathematics and to understand the teachers perception about the new assessment method. The goal of the survey was to find an effective implication of the new assessment method in elementary mathematics classes. The research showed that the elementary teachers use this assessment method about 4 to 7 times per month in their classes. They give descriptive problem test anytime they think it is appropriate during the Instruction of the topic. More than 90% of the teachers were using this assessment method to improve students' creativity and mathematical thinking. The teachers in the survey also commented that the teachers' administrative responsibility should be reduced and that the school environment in general should be improved for the new assessment method to be successful. Finally the study also showed that development of more descriptive problems in each grade level is needed to progress the new assessment method.

최근 학교 현장에서는 학생에 대한 총체적 이해와 평가의 필요성에 대두하고 다양한 과정중심의 평가방법이 강조됨에 따라 학생들의 사고력을 평가할 수 있는 대안적인 평가 방법으로 서술형 평가의 중요성이 인식되면서 이에 대한 효과적인 적용 방안이 구체적으로 논의되고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 서울시 소재 공립 초등학교 교사 197명을 대상으로 서술형 평가에 대한 인식 및 실태 파악을 위한 설문조사연구를 실시하여 서술형 평가의 현장 적용 가능성 및 효율적인 활용방안에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 연구 결과, 대부분의 초등학교 교사들이 학기당 4-7회 이상, 단원별로 필요하다고 느끼는 시기에 단답형의 수행평가를 실시하였고, 서술형 평가는 학생들의 창의성과 사고력을 신장시키고 성취도를 정확히 측정하는 것을 목적으로 90% 이상의 교사가 실시하고 있는 것으로 나타났다. 한편 서술형 평가 실시에 있어 교사의 업무부담 경감 및 교육 여건의 개선, 교사에 대한 자율성 부여, 문항과 평가 기준의 개발 및 보급이 시급히 개선되어져야 할 문제점으로 지적되었다.

Keywords