DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Enhancement of Mathematics Education for Engineering College in Sang-Myung University

상명대학교 공과대학 수학교육 강화방안 연구

  • 홍대기 (상명대학교 정보통신공학과) ;
  • 조태경 (상명대학교 정보통신공학과) ;
  • 박병수 (상명대학교 컴퓨터시스템공학과)
  • Published : 2008.10.31

Abstract

Recently, the number of applicants for the engineering college is gradually decreased all over the nation. Additionally, the concerns of fall of freshman mathematical ability are raised due to the incomplete high school education. Therefore, the local universities endeavor in order to improve the quality of mathematics education, and study the countermeasure against the crisis. As part of these efforts, Sang-Myung University founds the innovation center for engineering education. The center derives several ideas in order to enhance the mathematics education quality. In this paper, the enhancement plans for the mathematics education in Sang-Myung University are proposed. Results in this paper will be helpful for other university to enhance the mathematics education as reference materials.

최근 국내대학 전반에 걸쳐서 공과대학의 우수 지원자가 점차로 감소되고 있는 상황이며 고등학교 수학 교육과정의 부실과에 따른 신입생의 학력저하에 대한 우려 또한 제기되고 있다. 이러한 위기상황에 대응하여 상명대학교에서는 공학교육의 발전 및 혁신을 위해 공학교육 혁신센터를 운영하고 있다. 공학교육 혁신센터는 공학교육 혁신을 위한 장기계획의 일환으로 수학 분야의 교육 강화를 위한 여러 가지 방안을 논의하여 도출하고 있다. 본 논문에서는 상명대학교에서 논의하여 도출한 수학 교육 강화방안을 제시한다. 이러한 결과들은 상명대학교 공과대학과 유사한 환경에 처해있는 다른 학교들의 수학 교육 강화를 위한 참고자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 상명대학교 공학교육 혁신센터, “상명대학교 공과대학 (천안캠퍼스) 공학교육혁신센터 사업신청서”. 2007. 4.
  2. 상명대학교 공학교육 혁신센터, “상명대학교 공과대학 (천안캠퍼스) 공학교육혁신센터 중간보고서”. 2008. 5.
  3. 상명대학교 정보통신공학분야 자체평가연구위원회, “상명대학교 정보통신공학분야 자체평가결과보고서”, 2006. 11.
  4. 상명대학교 정보통신공학과, “상명대학교 공과대학정 보통신공학과 NEXT 사업신청서”. 2006. 12.
  5. 박진원, 백현덕, 심수만, 정보현, "공과대학의 소양교육 현황 분석 -홍익대학교 과학기술대학을 중심으로 -", 공학교육연구, 제7권, 제3호, pp. 19-31, 2004. 01,
  6. 박진원, 백현덕, 심수만, 신판석, “공과대학의 소양교육 개선 방안 연구 -홍익대학교 과학기술대학을 중심으로-”, 공학교육연구, 제8권, 제1호, pp. 84-98, 2005. 01.

Cited by

  1. The effects on academic achievement and satisfaction of the reciprocal peer tutoring in university calculus vol.53, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.2.263