A Study on the Learner's Recognition of Project Instruction in Automobile Electricity Fields of Engineering Technology Education

자동차 전장 분야 공학기술교육에서 프로젝트 수업에 관한 학습자 인식 연구

  • 박성종 (아주자동차대학 자동차계열) ;
  • 한명석 (아주자동차대학 자동차계열)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

This study provides a program to promote effective project instruction. With a 4 step learning model as preparation, planning, implementation and evaluating it was adapted to a course of study in automobile electricity fields of college. The purpose of this study was to document project process from the learner's point of view and examine the effect of project instruction with recognition of learner who has completed a course of project study. The data from 28 learner in hardware and software automobile electricity fields of college were collected and interpreted statistically by t-test at the .05 level of significance. It was concluded as follows. It emphasizes the importance not only of motivating active group effort and cooperative relationship between group members, but also communication with presentation in order to have a successful accomplishment of a project.

본 연구에서는 공학기술교육에서 자동차전장 분야의 프로젝트 수업에 준비 단계, 계획 단계, 실행 단계, 정리 단계로 프로젝트 학습을 진행하였다. 본 연구의 목적은 학습자 관점에서 프로젝트 과목을 이수한 학습자의 인식에 대해 알아보고 이를 통해 보다 나은 프로젝트 수업 방법을 모색하는데 있다. 자동차 전장의 하드웨어와 소프트웨어 분야 28명의 재학생을 대상으로 사전검사와 사후검사를 실시하고 이를 유의도 .05 수준에서 통계처리한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 프로젝트 수업을 통해 팀활동과 협동심이 고취되고 발표와 관련된 의사소통이 증가하였다. 프로젝트 준비를 제대로 하여 현장을 충실히 반영하였고 프로젝트의 개념을 잘 알게 하여 학습자 관점의 프로젝트를 수행한 결과 많은 효과와 경험을 얻을 수 있었다. 그러나 성취감과 자신감은 기대한 만큼 증가하지 않아 프로젝트 수행의 어려움을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김진철.김혜련(1999). 대학 교양영어 수업에서 드라마 프로젝트의 활용 효과. Foreign Languages Education, 5(2) : 91-105
  2. 박성종(2004). 컴피턴시 중심 교육관점에서의 공학기술 교육과정 개발. 직업능력개발연구, 7(2) : 55-76
  3. 박은희.강지훈(2002). ICT활용 프로젝트 학습 모형 및 시스템 설계. 한국정보과학회 봄 학술발표논문집, 29(1) : 676-678
  4. 이춘식(1991). 기술교과 교육에서 프로젝트법의 적용 방안. 대한공업교육학회지, 16(1) : 53-65
  5. 최유경.류창열(2002). 교육과정에 제시된 기술교과내용의 프로젝트 과제분석 및 계열화 방안. 한국기술교육학회지, 2(1) : 100-112
  6. 함승연.노태천(2005). 전문대학 공학기술교육 프로그램 인증 준거 개발. 대한공업교육학회지, 30(2) : 82-103
  7. David Baez-Lopez & Oscar Montero- Hernandez (1993). An Interdisciplinary Curriculum in Electronics and Computer Engineering. IEEE Trans. Edu., 36(1) : 184-186 https://doi.org/10.1109/13.204843
  8. David Hall & Carlo Raffo(2004). Re-engaging 14-16 Year-olds with their Schooling through Work-related Learning. Journal of Vocational Education and Training, 56(1) : 69-79 https://doi.org/10.1080/13636820400200246
  9. Fried-Booth, D, L.(1986). Project Work. Oxford: Oxford University Press
  10. Harold W. Smith(1994). University of Toronto Curricula in Electrical and Computer Engineering. IEEE Trans. Edu., 37(2) : 158-162 https://doi.org/10.1109/13.284987
  11. Joseph D. Bronzino et al.(1994). Design and Teamwork: A Must for Freshmen. IEEE Trans. Edu., 37(2) : 184-188 https://doi.org/10.1109/13.284992
  12. Rudolf Tippelt & Antonio Amoros MA.(2003). The Project Method in Vocational Training. Retrieved Nov. 27, 2007 from http://www. inwent.org/imperia/md/content/bereich4- intranet/abteilung4-01/5_project_method_ in_voc.train.pdf