DOI QR코드

DOI QR Code

Group Art Therapy Program of Low-income Broken; Effects, on Depression, Anxiety and Impulsivity

집단미술치료가 결손가정아동의 정서에 미치는 영향 -우울, 불안, 충동성 중심으로-

  • Published : 2008.12.31

Abstract

This is to study the effects of the program of group art therapeuties for the low-income bracket children's melancholy and uneasiness. The experimental group is 19 children at their option of all 38 children in P child center at J city, Jeonbuk. The program has been going on after-school hours program at the facilities at 16times from May. 4 to August. 17, 2007. I have made the before-medium-after examination the COD, RCMAS and K-MFF through Repeated Measures ANOVA. The result is as follows, The melancholy of experimental group in comparison with that of control group is reduced by control group 0.42 and experimental group 2.67. And in lower rank group, the melancholy of experimental group for control group is dropped in the same way. In uneasiness, by the decrease of control group 0.10, experimental group 0.33, the uneasiness of experimental group for that of control group is decreased. In all drive, the drive of experimental group for that of control group is decreased by control group 0.12 and experimental group 0.33. And similarly, in all lower field, the drive of experimental group is reduced for that of control group. It is through our help to learn the proper way that they express their experience before the group members, listen to another person's story with attention, recognize their own and other's emotion, and are aware of feeling and action.

Keywords

References

  1. 김금숙(1999), 그림을 통한 심리이해와 미술치료, 서울: 도서출판템.
  2. 김동연.이근매(1998), 분노와 적개심을 지닌 아동의 미술치료 효과. 미술치료 연구, 5(2), 25-45.
  3. 김미숙(2002). 저소득편부모 가족의 생활실태와 정책과제. 한국보건사회연구원.
  4. 김민정(2000), 미술치료가 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 집중과 충동성에 미치는 효과. 대구대학교 재활과학대학원 석사학위 논문.
  5. 김진숙(1996, 1998, 1999). 예술심리치료의 이론과 실제, 중앙적성출판사.
  6. 김태준(1992). 정상가정 아동과 결손가정아동의 결손 유형에 따른 성격 특성, 적응 요인 일탈 행위에 관한 연구. 강원대 교육대학원 석사학위논문.
  7. 박민주(2005 재인용). 가정결손여부가 저소득 가정 아동의 사회성에 미치는 영향: 사회적 지능의 매개효과를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사 학위 청구논문.
  8. 설경임(2003), 미술치료가 ADHD 아동의 주의력결핍과 충동성 감소에 미치는 효과. 대구대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  9. 손남숙(2004), 집단미술치료 프로그램이 보육시설아동의 정서에 미치는 효과. 상명대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 이경님(2001), 초기 청소년의 어머니 애착과 충동 통제가 비행에 미치는 영향. 중앙대학교, 생활과학연구논문집, 9(12), 91-103.
  11. 윤영임(2001). ADHD 아동의 부적응 행동개선에 관한 연구, 경기대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 양경자(1999). 집단미술치료가 선도대상의 비행태도 및 비행성향 감소에 미치는 영향, 동아대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 양은주(2003), 집단미술치료 프로그램이 보육시설아동의 정서에 미치는 효과. 상명대학교 대학원 석사학위 논문.
  14. 이정희(2000), 미술활동이 주의력 결핍 과잉행동경향을 지닌 유아의 행동변화 및 사회성에 미치는 효과. 계명대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  15. 이주식(2002) 초등학생의 컴퓨터게임 몰입 및 현실지각 수준에 따른 인성특성의 차이에 관한 연구. 석사학위 논문. 숙명여자대학교.
  16. 이순희(2000). 우울을 지닌 결손가정아동의 미술치료 효과. 한국미술치료학회 제 27회 미술치료연수회 자료집, 293.
  17. 이태상(2000), 집단미술치료가 초등학생의 자기표출과 대인불안에 미치는 효과. 대구대학교 대학원 석사학위 논문.
  18. 이화연(2003). 집단치료놀이 프로그램이 결손가정아동의 자아존중감 증진에 미치는 효과. 명지대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 임정순(1999). 결손가정아동의 성역할 정체감과 대인관계. 고려대학교 석사 학위논문.
  20. 음정순(1999), 자기표현 훈련이 아동의 대인불안 감소에 미치는 효과. 아주대학교대학원 석사학위논문.
  21. 정여주(2003). 미술치료의 이론과 실제, 학지사.
  22. 홍은주(2005). 미술치료기법을 이용한 임산부태교프로그램 개발, 숙명여자대학교대학원 박사학위논문.
  23. 최진숙.조수철(1990). 소아 불안의 측정 RCMAS의 신뢰도와 타당도 검사. 신경정신의학, 29(3), 691-701.
  24. 최선남.최외선.손현숙(1995). 청소년의 우울성향과 동적 가족화에 나타난 반응 특성과의 관계. 미술치료연구. 2(1), 19-35.
  25. Brooks-Gunn, J. & Lewis, M(1982). The development of self-knowledge. In C. B. Kraw(Eds.), The child: Develedge. in asocial context. Reading, M. A: Addison-Wesley.
  26. Doris M. C(1981). Family structure and delinquency: The impact of the broken home.
  27. Elder, G(1974). Children of great depression. Chicago: University of Chicago Press.
  28. Eysenck SD, Eysenck HJ(1978). The place cf impulsiveness in a dimensional system of personality description. Br J Soc Clin Psychol 1977; 16:57-68. https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1977.tb01003.x
  29. Gelman, S. Mngilely(1978). Celebration of Women's Lives: Geriat Therapy Life review. Masters Abstracts International, 31(4), 1935-1941.
  30. Harriet Wadeson(2000). Children in poverty: Child development and public policy. Cambridge: Cambridge University Press.
  31. Huston, A. C(1991). Rating Scales to Assess Depression in School-aged Children, Acta Paedapsychiatrica.
  32. Judith A. & Rubin(2001). Approaches to Art Therapy and Technique
  33. Kazdin, P(1978). A Cognitive-Behavioral Treatment for Impulsivity. Jounal of Consulting and Clinical Psychology, 46, 110-118. https://doi.org/10.1037/0022-006X.46.1.110
  34. Kleaman, L. V(1991). The association between adolescent parentiog and childhood poverty. In A. C. Huston (ED), Children poverty,child developm and public policy. Cambridge: Cambridge University Press.
  35. Kovacs, M(1981). Rating Scales to Assess Depression in School-aged Children, Acta Paedapsychiatrica.
  36. Malchidi, C. A(1998). Understanding children's drawings emotional content of children's drawing. Childhood Dression. New York: Guilford Press.
  37. Malchiodi, C. A(2000). Understanding Children's Drawings.
  38. McLoyd, V C(1990). The impact of economic hardship on black families and children; Psychological distress, parenting and sociomotional development. Child Development, 61, 311-346. https://doi.org/10.2307/1131096
  39. Russell, I. L(1957). Behavior Problems of children from Broken and Intact Homes. Journal of Educational Sociology, Vol. 31, No. 3, Guidance in Operation: The Southern Illinois University Program, 124-129. https://doi.org/10.2307/2264479
  40. Wick Israel, H. S(2000). Art psychotherapy. New-York: John Wiley & Sons.