Application of Modified Ramberg-Osgood Model for Master Curve of Asphalt Concrete

아스팔트 콘크리트 메스터 극선에 대한 수정 Ramberg-Osgood 모델 적용

  • Published : 2008.12.15

Abstract

The dynamic moduli of asphalt concrete are very important for the analysis and the design of asphalt pavement systems. The dynamic modulus master curve is usually represented by a sigmoidal function. The Ramberg-Osgood model was widely used for fitting of normalized modulus reduction curves with strain of soils in soil dynamic fields. The master curves were obtained by both sigmoidal functions and modified Ramberg-Osgood model for the same dynamic modulus data set, the fitting abilities of both methods were excellent. The coefficients in sigmoidal function are coupled. Therefore, it is not possible to separate the characteristics of the master curve with absolute value and shape. However, the each fitting coefficient in the Ramberg-Osgood model has a unique effect on the master curve, and the coefficients are not coupled with each other.

아스팔트 콘크리트의 동탄성계수는 아스팔트 포장 해석 및 설계에 매우 중요하다. 동탄성계수의 메스터 곡선은 일반적으로 시그모이달 함수로 표현된다. Ramberg-Osgood 모델은 지반동역학분야에서 변형률 크기에 따른 정규화 탄성계수 감소 곡선에 대한 피팅모델로 널리 사용되고 있다. 동일한 동탄성계수 시험자료에 대하여 시그모이달 함수와 수정 Rambeyg-osgood 모델 모두를 사용하여 메스터 곡선을 획득하였으며, 두 피팅모델 모두 적용성이 우수함을 확인하였다. 시그모이달 함수의 계수들은 서로 연관되어 있어서 메스터 곡선의 절대값과 형상 특성을 서로 분리하는 것이 불가능하다. 그러나 Ramberg-Osgood 모델의 계수는 물리적 의미가 명확할 뿐 아니라 서로 분리되어 있어서 메스터 곡선에 대한 영향요소를 서로 분리하여 평가할 수 있음을 확인하였다.

Keywords