철도사고 위험도평가를 위한 철도 인간신뢰도분석 방법의 개정과 전산 소프트웨어의 개발

Revision of the Railway Human Reliability Analysis Procedure and Development of an R-HRA Software

  • 김재환 (한국원자력연구원 종합안전평가부) ;
  • 김승환 (한국원자력연구원 종합안전평가부) ;
  • 장승철 (한국원자력연구원 종합안전평가부)
  • 발행 : 2008.08.30

초록

본 논문은 크게 두 가지 내용을 담고 있다. 하나는 기 개발된 철도 인간신뢰도분석 방법(R-HRA)의 개정에 관한 내용이며, 다른 하나는 개정된 R-HRA 방법에 기반한 R-HRA 지원 시스템의 개발이다. 개정된 R-HRA 방법은 분석자간 일관성을 유지하기 위한 직무분석 지침의 제공과 영향인자의 분류에 특징을 두고 있으며, R-HRA 지원 시스템은 인간신뢰도분석을 위한 정보의 수집, 내 외적 오류유형을 포함한 정성적 오류분석, 오류확률의 정량화, 전체 분석결과의 문서화 작업 등을 지원하고 있다. 개정된 R-HRA 방법과 지원 소프트웨어는 철도 사고 시나리오에서 발생 가능한 인적오류 가능성을 효과적이고 효율적으로 분석할 수 있도록 지원할 수 있을 것으로 기대된다.

This paper consists largely of two parts: the first part introduces the revised railway human reliability analysis (R-HRA) method which is to be used under the railway risk assessment framework, and the second part presents the features of a computer software which was developed for aiding the R-HRA process. The revised R-HRA method supplements the original R-HRA method by providing a specific task analysis guideline and a classification of performance shaping factors (PSFs) to support a consistent analysis between analysts. The R-HRA software aids the analysts in gathering information for HRA, qualitative error prediction including identification of external error modes and internal error modes, quantification of human error probability, and reporting the overall analysis results. The revised R-HRA method and software are expected to support the analysts in an effective and efficient way in analysing human error potential in railway event or accident scenarios.

키워드

참고문헌

  1. 김재환, 정원대, 장승철, 왕종배(2006), "철도 인간신뢰도분석 방 법 선정을 위한 사례분석," 한국철도학회 논문집, 제9권, 제5호, pp. 532-538.
  2. Rail Safety and Standard Board (RSSB) (2004), "Rail-specific HRA technique for driving tasks," Final report.
  3. W. Huw Gibson (2006), "User trial of the rail-specific HRA technique," Final report.
  4. Wickens, C. and Hollands, J. (2000), "Engineering psychology and human performance," Prentice-Hall Inc.
  5. Williams, J.C. (1988), "A data-based method for assessing and reducing human error to improve operational performance," Proceedings of the IEEE Fourth Conference on Human Factors and Power Plants, Monterey, California.
  6. 한국철도기술연구원(2007), 철도사고 위험도분석 및 평가체계 구 축, 연구보고서.
  7. Kirwan, B. and Ainsworth, L. (1992). "A guide to task analysis," Taylor & Francis Ltd.