The Effects of Fashion Innovativeness and Purchase Situation Factors on Fashion Adoption among Adult Women

성인여성의 유행혁신성과 구매상황 요인이 유행채택행동에 미치는 영향

  • Jun, Dae-Geun (Research Institute of Human Ecology, Seoul National University)
  • 전대근 (서울대학교 생활과학연구소)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

This study aimed to identify the effects of adult women's fashion innovativeness and purchase situation factors on fashion adoption. To explain women's fashion adoption at the point of clothing purchases, fashion innovativeness and 3 dimensions of purchase situation were adopted as explanatory variables. Total usable questionnaires were obtained from 801 women aged between 20 and 39. Factor analysis on purchase situation resulted in 3 dimensional structures of purchase situation: Store atmosphere, Store policy and Pre-purchase condition. Women groups divided by fashion innovativeness level showed meaningful differences in their purchase situation level and fashion adoption level. Women groups divided by 3 dimensions of purchase situation also showed significant differences in fashion innovativeness level and fashion adoption level. Fashion innovativeness, Store atmosphere and Pre-purchase condition except Store policy positively affected fashion adoption.

Keywords

References

  1. 강경영, 진현정(2007). 소비자의 유행혁신성과 기술혁신성이 스마트 의류에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향. 한국의류산업학회지, 9(1), 35-40
  2. 기현명(2005). 패션점포 내 배경음악과 광고사진이 소비자 접근행동에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위 청구논문
  3. 김영애(2006). 특정분야혁신성과 특정제품혁신성의 상관관계에 대한 연구-하이테크 제품을 중심으로. 서울대학교 석사학위 청구논문
  4. 박경애(1987). 패션확산전략에 개성개념의 적용에 관한 연구: 개성, 패션혁신성, 의견선도력간 관계를 중심으로. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  5. 박수경, 임숙자(1996). 소비자의 의류쇼핑동기유형과 점포에 관한 연구 -선호점포와 점포분위기. 한국의류학회지, 20(3), 414-428
  6. 박은주(1992). 의복구매에 관련된 상황변수 연구: 의복착용 상황, 커뮤니케이션상황, 구매상황을 중심으로. 서울대학교 박사학위 청구논문
  7. 박은주(1995). 의복착용상황과 소비자특성에 따른 의복구매 행동의 인과적 관계. 복식, 26, 145-162
  8. 박은주(1996). 의복구매행동에 대한 소비자특성과 상황변수의 영향. 복식문화연구, 4(2), 145-155
  9. 박은주(2005). 패션제품의 충동구매행동에 관한 구조방정식 모델분석. 한국의류학회지, 29(9/10), 1306-1315
  10. 박은주, 강은미(2000). 의류점포내 상황요인과 제품의 소비가치가 충동구매행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 24(6), 873-883
  11. 박은주, 정영옥(2002). 의복충동구매행동에 대한 점포내구매상황과 감정적 요인의 영향-소규모 디자이너 부띠끄를 중심으로. 한국의류학회지, 26(3/4), 379-389
  12. 배정주(1989). 유행선도력 척도개발을 위한 기초연구. 서울대학교 석사학위 청구논문
  13. 선정희, 박은주(1994). 의복구매유형에 관련된 상황변수 연구-계획구매, 비계획구매, 충동구매를 중심으로-. 한국의류학회지, 18(4), 536-548
  14. 유재미(2004). 인식된 제품혁신성과 제품수용의향의 관계. 서울대학교 석사학위 청구논문
  15. 이은영(1997). 패션마케팅. 서울: 교문사
  16. 이화연(1987). 유행선도력 예측 변인에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 청구논문
  17. 이희진, 박은주(2000). 쇼핑동기에 따른 의류점포내 구매상황이 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구. 복식문화 연구, 8(3), 349-359
  18. 전대근(2007). 의류상품 소비자의 내재적 혁신성이 유행혁신성과 유행채택행동에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위 청구논문
  19. 황병일(1989). 상황이 소비자행동에 미치는 영향에 관한 연구-과업상황을 중심으로. 중앙대학교 박사학위 청구논문
  20. Baumgarten, S. A.(1975). The innovative communicator in the diffusion process. Journal of Marketing Research, 12(1), 12-18 https://doi.org/10.2307/3150653
  21. Belk, R. W.(1974). Application and analysis of the behavioral differential inventory for assessing situational effects in buyer behavior. Advances in Consumer Research, 1(1), 370-380
  22. Bitner, M. J.(1992). Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees. Journal of Marketing, 56(2), 57-71 https://doi.org/10.2307/1252042
  23. Donovan, R. J., Rossiter, J. R., Marcoolyn, G., & Nesdale, A.(1994). Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of Retailing, 70(3), 283-294 https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90037-X
  24. Goldsmith, R. E.(2002). Some personality traits of frequent clothing buyer. Journal of Fashion Marketing and Management, 6(3), 303-316 https://doi.org/10.1108/13612020210441373
  25. Goldsmith., R. E., & Hofacker C. F.(1991). Measuring consumer innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science, 19(3), 209-222 https://doi.org/10.1007/BF02726497
  26. Hansen, F.(1972). Consumer choice behavior. New York; The Free Press
  27. Horton, R. L.(1984). Buyer behavior: A decision-making approach. Ohio: Charles, E. Merrill Publishing Company
  28. Hui, M. K., Laurette D., & Chebat, J. C.(1997). The impact of music on consumers' reactions to waiting for services. Journal of Marketing, 73(1), 87-104
  29. Kotler, P.(1973-4). Atmospherics as a marketing tool. Journal of Retailing, 49(4), 48-64
  30. Lutz, R. J., & Kakkar, P.(1976). Situational influences in interpersonal persuasion. Advances in Consumer Research, 3(1), 370-378
  31. Midgley D., & Dowling G. R.(1978). Innovativeness: the concept and its measurement. Journal of Consumer Research, 4(4), 229-242 https://doi.org/10.1086/208701
  32. Rogers, E. M.(1995). Diffusion of innovation, 5th eds. New York: The Free Press
  33. Srivastava, R. K.(1980). Usage-situational influences on perception of product markets; response homogeneity and its implications for consumer research. Advances in Consumer Research, 7(1), 644-649