A survey of Specialists Cognition on Authorization of Credits for the Same Subjects in Entering a Same Department of the College Among Technical High School Graduates

공업고등학교 졸업생의 대학 동일계 학과 진학시 동일 과목 학점 인정에 관한 전문가 인식 조사

  • Lee, Sang Hyuk (Technology Education Dept. of Korea National University of Education) ;
  • Kim, Ho Dong (Seoul Institute of the Arts)
  • 이상혁 (한국교원대학교) ;
  • 김호동 (서울예술대학 디지털 아트학부)
  • Received : 2008.07.20
  • Accepted : 2008.09.08
  • Published : 2008.09.30

Abstract

The purpose of this study is to survey of specialists cognition to authorize credits for the same subjects in entering a department of the same area in college among technical high school graduates. Today with generalized college education, about 80% of technical high school graduates enter college. Therefore, authorization of credits for the same subjects is necessary to reduce educational waste in terms of articulation among technical high schools, junior colleges and universities. In this study, a survey was conducted with 100 specialists in technical education, including technical high school teachers, researchers, and professors at junior college or technical college in university, getting answers from 84 subjects (81.25%). The results of this research can be summarized as follows: First, it is valid to authorize credits for all practical subjects completed in technical high school when technical high school graduates enter the same department at college but most of junior college professor unsuitable response. Second, it is valid to authorize credits through its own prescribed test for the same subjects when technical high school graduates enter the same department of engineering at junior college or technical college in university but opposed 62.5% of junior college professor. Third, it is most of respondent valid to authorize credits for the same subjects if results of its own examination for authorization by university are at a fixed level or higher when technical high school graduates are admitted as a junior at the same department in technical college of university after graduation from the same department at junior college.

이 연구는 공업고등학교 졸업생이 대학의 동일계 학과에 진학했을 때 동일 과목 학점 인정에 관한 전문가의 인식을 조사하는 데 목적이 있다. 오늘날 대학 교육이 일반화되면서 공업고등학교 졸업생의 80% 정도가 대학에 진학하고 있다. 그러므로 공업고등학교와 전문대학, 4년제 공과대학이 연계 교육 차원에서 동일 과목 학점 인정은 교육적 낭비를 줄이기 위해 필요하다. 이 연구에서는 공업교육 분야 전문가인 공업고등학교 교사, 연구원, 전문대학 및 4년제 공과대학 교수 100명을 대상으로 설문 조사하여 84명이 응답하였으며 응답률은 81,25%였다. 이 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공업고등학교 교사와 연구원은 공업고등학교 졸업생이 대학의 동일 학과에 진학했을 때 공업고등학교에서 이수한 모든 실습 과목 학점은 인정해 주는 것이 타당하다고 한 반면 전문대학과 4년제 대학 교수는 응답자의 대부분이 바람직하지 않다는 반응을 보였다. 둘째, 공업고등학교 졸업생이 전문대학 또는 4년제 공과대학 동일 학과에 입학했을 때 동일 과목은 대학 자체 소정의 시험을 거쳐 학점을 인정해 주는 것을 연구원과 4년제 대학 교수는 대부분 동의하였으나 전문대학 교수는 62.5%가 반대하였다. 셋째, 공업고등학교 졸업생이 전문대학 동일 학과를 졸업하고 4년제 공과대학 동일학과 3학년에 편입했을 때에 동일 과목은 4년제 대학 자체 인증 시험 성적이 일정 수준 이상일 때 학점 인정을 해 주는 것을 응답자 대부분이 동의하였다. 그러므로 이와 같은 경우에는 학점 인정을 해 주는 것이 타당하다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2007). 고등학교 교육과정II(공업에 관한 교과).
  2. 김환식(2002). 국내․외 고등교육기관과의 연계를 통한 전문대학 교육 활성화. 한국전문대학 교육연구학회 하계학술대회.
  3. 나영선외(2001). 교육 훈련과 노동시장의 연계 강화 방안. 한국직업능력개발원.
  4. 동양공업전문대학,두원공과대학,영진전문대학,아주자동차대학(2008). 교육과정.
  5. 명지대학교 공과대학, 충남대학교 공과대학, 안동대학교 공과대학(2008). 교육과정.
  6. 오석홍(1997). 조직 이론. 박영사.
  7. 이상혁(2007). 충청북도 전문계 고등학교 운영 활성화 방안 연구. 대한공업교육학회지.32(2) 47.
  8. 이상혁외(2002). 21세기 산업구조 변화에 따른 공업계열 교육과정 운영의 연계 협력 방안. 한국직업능력개발원 기본 연구 02-32.
  9. 장명희(1999). 실업계고등학교와 전문대학의 연계 교육을 위한 운영체제 및 교유과정 모형 개발. 한국직업능력개발원.
  10. 정원섭, 김철회(2001). 직업교육체제 발전 방안: 실업계 고등학교와 전문대학연계 교육을 중심으로. 한국직업능력개발원.
  11. 주인중외(2000). 직업 훈련과 직업 교육의 상호 방안 연구. 한국직업능력개발원.
  12. 한국교육개발원(1999).실업계고교와 전문대학의 연계 교육을 위한 운영 체제 및 교육과정 모형 개발.