Analytical Study on the Characteristic of Fatigue Behavior in Connection Parts of Orthotropic Steel Decks with Retrofitted Structural Details in Longitudinal Rib

세로리브 내부 보강상세에 따른 강바닥판 연결부의 피로거동 특성에 관한 해석적 연구

  • Received : 2007.10.24
  • Accepted : 2008.01.07
  • Published : 2008.02.20

Abstract

In steel deck bridges suffering directly on wheel load according to the number of serviced years, the occurrence of fatigue cracks increases in structural details, which includes the cross section parts of the longitudinal rib and transversal rib, and so on. Through the control method for these fatigue cracks the increased thickness of the steel deck plate or the application of retrofit detail to the inside of the longitudinal rib was observed to be effective. This study suggests structural details for the retrofitted and non-retrofitted longitudinal rib. The target details in this study are the connection parts of the lo ngitudinal and transversal rib, and the slit parts of transverse rib where fatigue cracks were frequently reported in previous studies. In the analyses, detailed structural analyses were performed as parameters, which include the shape, change of size and attached position. From the results the stress reduction in the target details was observed to be larger in the retroffited details. Also, the improvement of fatigue strength is more effective in the retrofitted details with the vertical rib than the bulkhead plate.

윤하중을 직접 받는 강바닥판교는 공용연수 증가에 따라 세로리브와 가로리브 교차부 주위 등의 구조상세 등에서 피로 균열발생 사례가 증가하고 있는데, 이러한 피로균열 억제방안으로는 바닥강판의 두께를 증가시키거나 세로리브 내부에 보강상세 적용 등이 효율적인 것으로 보고되고 있다. 본 연구에서는 기존 연구에서 피로균열 발생이 빈번히 보고되고 있는 가로리브와 세로리브 연결부, 세로리브 및 가로리브 슬릿부를 대상으로 세로리브의 무보강상세 및 보강상세에 대한 구조해석을 수행하여 피로강도 향상을 위한 구조상세를 제안하고자 한다. 해석에서는 세로리브내의 벌크헤드 및 수직리브를 대상으로 형상 및 크기 변화, 부착위치를 변수로 하여 상세 구조해석을 수행하였다. 해석 결 과 보강상세가 있는 경우가 대상 구조상세부에서의 응력감소가 더 크며, 벌크헤드 상세보다는 수직리브 보강상세에서 피로강도 향상이 더 효율적인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2005), 도로교 설계기준
  2. 건설교통부(2006), 강도로교 상세부 설계지침
  3. 경갑수, 신동호, 박경진(2006 a), 강바닥판의 피로손상 대책 및 보강방법, 한국강구조학회지, 한국강구조학회, 제18권 제1호, pp.76-90
  4. 경갑수, 신동호, 김교훈(2006 b), 구조상세부의 피로거동을 고 려한 고성능 강바닥판 개발에 관한 해석적 연구, 한국강구 조학회논문집, 한국강구조학회, 제18권 제4호, pp.417-426
  5. 경갑수, 권순철, 신동호, 해양구조물위원회(2006 c), 강바닥판 교 국내실적 조사 및 Q&A 작성에 대하여, 2006년도 학 술발표대회 논문집, 한국강구조학회, pp.588-593
  6. 경갑수, 신동호, 김교훈, 박경진(2007), 강바닥판 교량의 보강 상세에 관한 해석적 연구, 한국전산구조공학회 논문집, 한국전산구조공학회, 제 20권 제 4호, pp.443-451
  7. 공병승, 배두병, 김진만(2003 a), 강바닥판교의 종리브 형상 개 선을 위한 피로실험 및 수치해석 연구, 2003년 한국강구 조학회 학술발표회논문집, 한국강구조학회, pp. 101-118
  8. 공병승, 오순택, 배두병(2003 b), 강바닥판교의 설계 및 시공 성 향상 방안 연구, 최종보고서, 삼성중공업
  9. 공병승, 배두병(2004 a), 강바닥판교의 종리브-횡리브 교차연 결 상세변화에 따른 최적설계방안의 수치해석 연구, 한국 전산구조공학회논문집, 한국전산구조공학회, 제17권 제3 호, pp.333-340
  10. 공병승, 배두병(2004 b), 횡리브 형상변화를 통한 강바닥판교 의 피로강도 향상 방안 연구, 2004년도 학술발표회논문 집, 대한토목학회, pp.29-34
  11. 배두병, 최준호, 조용우(2003), U리브 내부 다이아프램의 최적 상세를 위한 해석적 연구, 2004년도 학술발표회 논문집, 한국강구조학회, pp.244-249
  12. 전진수, 이기장, 최준호, 배두병(2001), U리브를 이용한 강바 닥판의 최적상세에 관한 해석적 연구, 2001년도 학술 발 표회논문집, 대한토목학회, pp.1-4
  13. 전진수, 이기장, 최준호, 배두병(2002 a) 강바닥판 최적상세에 관한 해석적 연구, 2002년도 학술발표회논문집, 한국강구 조학회, pp.87-92
  14. 전진수, 배두병, 오순택, 공병승, 최준호(2002 b) 내부 다이아 프램이 설치된 강바닥판교 3차원 실물 모형체의 피로강도, 2002년도 학술발표회논문집, 대한토목학회 pp.1-4
  15. 최준혁(1999), 강바닥판 구조상세부의 정적 및 피로거동, 박사 학위논문, 한양대학교
  16. FEA Korea(주)(2006) LUASA 13.5-7 Reference Manual
  17. Suganuma Hisatada(2005), Development of orthotropic steel deck system with high fatigue resistance, Doctoral Dissertation, Tokyo Institute of Technology
  18. Tsakopoulos, P.A., Fisher, J.W.(2005), Fatigue Performance and Design Refinements of Steel Orthotropic Deck Panels Based on Full-Scale Laboratory Tests, Steel Structure, Int. Jour. of Steel Structures, Vol.5, No.3, pp.211-223
  19. 三木千尋,、菅沼久忠,、冨澤雅幸,、町田文孝(2005) 鋼床版箱桁橋の デッキプレート近傍に発生した疲労損傷の原因, 土木学会論文集, 780巻, 1-70号, pp.57-70