Research on Therapeutic Factors of Group Counseling for Elementary School Students

초등학교 집단상담의 치료요인에 대한 연구

  • Received : 2008.03.07
  • Accepted : 2008.05.03
  • Published : 2008.08.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the therapeutic factors of group counseling conducted to the elementary school students. To achieve the purpose, the researchers of this study analysed questionnaire of the 9 therapeutic factors proposed by the Korean Elementary Counseling Education Society(2006) and the survey essay written by the students were added for the research. The reliability (Cronbach's ${\alpha}$) of the whole questions were .753 and the subjects of the survey were 13 paper of elementary group counseling and 213 elementary students. The whole students were classified into two groups which are counseling group and guidance group and the students were classified into 3 types (A, B, C type) by the characteristics they possess. The results of the study are as follow. First, the factors displayed highly in 9 therapeutic factors is the learning of interpersonal relations, the considerations of others, the cohesive power. Second, the 9 therapeutic factors displayed significant difference by the gender and type of the students. Third, the factors displayed highly in analysis of survey essay is the acquisition of informations, the self-understanding, the feeling of intimacy, the other-understanding, the catharsis.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 부산교육대학교 대학원

References

  1. 권경인(2001). 집단상담활동의 유형화 연구 -치료적 요인을 중심으로-, 서울대학교대학원 석사학위논문
  2. 김계현.김동일.김봉환.김창대.김혜숙.남상인.조한익(2004). 학교상담과 생활지도, 서울:학지사
  3. 박성희(2001). 상담과 상담학 -새로운 패러다임-, 서울: 학지사
  4. 박정은(1999). 비행청소년 집단과 일반청소년 집단에서의 감수성훈련의 치료적요인의 비교, 서강대학교 석사학위논문
  5. 변창진(1994). 프로그램 개발, 대구: 홍익출판사
  6. 심미옥(2000). 초등학생의 성별 분리 선호의 차이에 관한 연구, 초등교육연구, 14(1), 145-166
  7. 윤호균(1996). 자기 통합집단의 치료요인에 관한 연구, 상담과 심리치료, 8(1), 81-92
  8. 은혁기(2001). 청소년들의 자기인식, 타인인식, 대인기술 및 대인관계만족도에 관한 연구, 청소년상담연구, 9(1), 136-157
  9. 이선옥(2007). 초등학교 아동의 학교적응력 향상을 위한 해결중심 단기 집단상담의 효과와 회기별 치료적 요인 연구, 한국교원대학교 석사학위논문
  10. 이숙영(2003). 국내 집단상담프로그램 개발의 현황과 효과적인 프로그램개발 관련 요인, 상담학연구, 4(1), 53-67
  11. 이숙영.권경인(2003). 집단상담활동의 치료적 요인에 대한 청소년 상담자의 평가, 청소년상담연구, 11(1), 68-83
  12. 이숙영.이윤주(2002). 비행 청소년 집단상담의 회기평가와 효과요인 분석을 통한 효과연구, 청소년상담연구, 10(1), 147-163
  13. 이종국(2003). 초.중등 학생을 위한 상담 프로그램의 경향 분석, 한국교원대학교 석사학위논문
  14. 이형득(1989). 집단상담의 실제, 서울: 중앙적성출판사
  15. 전숙영(2003). 청소년의 문제행동 치료를 위한 소시오드라마의 집단발달과정 및 치료요인 연구, 한양대학교 대학원 박사학위논문
  16. 전종국(2007). 집단미술치료와 치료적 요인의 연구 경향과 향후 과제, 미술치료연구, 14(3), 577-596
  17. 정옥분(2006). 사회정서발달, 서울: 학지사
  18. 차희수(2006). 국내 교육대학교 교육대학원 상담 전공 석사학위 논문의 연구동향과 실태분석, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 최선남, 전종국(1997). 집단미술치료의 치료적 요인에 관한 연구 -청소년 동료집단을 중심으로-, 미술치료연구, 4(2), 161-174
  20. Achenbach, T. M., McConaughy, S. H., & Howell, C. T.(1987). Child/adolescent behavioral and emotional problems: Implications of cross-informant corrolations for situational specificity. Psychological Bulletin, 101, 213-232 https://doi.org/10.1037/0033-2909.101.2.213
  21. Baker, B., & Gerler, Jr., E. R.(2008). School counseling for the twenty-first century.(5th ed). New Jersey: Pearson Education, Inc
  22. Bloch, S., Reibstein, J., Crouch, E., Holroyd, P., & Themen, J.(1979). A method for the therapeutic factors in group psychotherapy. British Journal of Psychotherapy. 134, 257-263
  23. Colijn, S., Hoencamp, E., Snijders, H. J. A., Van Der Spek, M. W. A., Duivenvoorden, H. J.(1991). A comparison of curative factors in different types of group psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy. 41(3), 365-378 https://doi.org/10.1080/00207284.1991.11490663
  24. Corey, G., & Corey, M. S.(2002). 김명권, 김창대, 박애선, 전종국, 천성문 옮김, 집단상담: 과정과 실제, 서울: 시그마프레스
  25. Erwin, P. (1998). Friendship in childhood and adolescence. 박영신 역(2001). 아동기와 청소년기의 친구관계, 서울: 시그마프레스
  26. Freedman, S., & Hurley, J.(1979). Maslow's need: Individuals' perceptions of helpful factors in growth groups. Small Group Behavior. 10, 355-367 https://doi.org/10.1177/104649647901000305
  27. Greenberg, K. R.(2002). Group counseling in K-12 schools -A handbook for school counselors. New Jersey: Prentice Hall
  28. Kivlighan, D. M., Multon, D., & Brossart, D. F.(1996). Helpful impacts in group counseling of multimensional rating system. Journal of Counseling Psychology. 43, 347-355 https://doi.org/10.1037/0022-0167.43.3.347
  29. Merrel, K. W.(2003). Behavioral, social and emotional assessment of children and adolescents. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  30. Sciarra, D. T.(2004). School counseling-foundations and contemporary issues-. Belmont: Thomson, Brooks/Cole
  31. Whiting, B. B., & Edwards, C. P.(1988). Children of different worlds. Cambridge. MA: Harvard University Press
  32. Yalom, I. D.(1975). The theory and practice of group psychotherapy(2nd ed.). New York: Basic Books
  33. Yalom, I. D.(1985). The theory and practice of group psychotherapy(3rd ed.). New York: Basic Books