Structural Analysis of Locking Parts in the Gauge -Adjustable Wheelset

궤간 가변 윤축의 잠금부품들에 대한 구조해석

  • Published : 2008.02.29

Abstract

To reduce the cost and time of transport in Eurasian railroad networks such as TKR, TCR and TSR owing to the problem of different track gauges (narrow/standard/broad gauge), it is important to develop the gauge-adjustable wheelset system to adapt easily to these gauges. Moreover, freight trains having the gauge-adjustable wheelsets should be passing various curved tracks in railroad networks. Therefore, to assure the safety of the gauge-adjustment whellset system, it is necessary to evaluate integrity of locking parts in the system using stress analysis. This study is focused on analyzing contact stress of locking parts by using FEA(finite element analysis) simulation during the gauge changeover operation and freight trains' service in the curved track, respectively.

이종궤간(협궤/표준궤/광궤)이 존재하는 유라시아 철도네트워크(TCR 및 TSR 등)의 운송시간 및 비용을 절감하기 위하여, 이 구간을 자유롭게 운행할 수 있는 궤간 가변 장치의 개발이 중요하다. 따라서 궤간가변차량의 안전성을 확보하기 위하여 각 시스템 및 부품들의 구조해석을 통한 건전성을 평가하는 것이 필요하다. 본 연구에서는 개발중인 궤간가변 윤축시스템의 안정성 검토의 연구의 일환으로서, 궤간 변환구간 및 곡선부 주행시 차륜의 횡압하에 잠금부품들 사이의 접촉응력을 유한요소해석 시뮬레이터를 이용하여 평가하였다.

Keywords

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