Public Service Broadcasting and Accountability: Case Study on NHK

공영방송의 '설명책임'에 관한 연구: NHK의 '개혁재생사업'을 중심으로

  • Ahn, Chang-Hyun (Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo)
  • 안창현 (도쿄대학대학원 학제정보학부)
  • Published : 2008.02.14

Abstract

This paper analyzes an NHK's 'Performances of Reform and Revival'. As a result of analysis, it was focused on reinforcement of the management such as audit, corporate governance, compliance, and thus the accountability was insufficient. Generally speaking, public service broadcasting is the form of organization of mass media that is most directly accountable to society. Therefore, the efforts is required for public service broadcasting to figure out to endow the social roles and responsibilities to themselves differentiated from other commercial broadcasters. And it is necessary that the concrete systems and activities based on an answerability model so that public broadcasters fulfill the accountability. Answerability means that broadcasting organizations and journalists both take account of and are accountable to the public. In such a process, the positive and voluntary civic participation is indispensable.

일본의 공명방송 NHK가 위기에 직면해있다. NHK의 위기는 제도적 규범과 실태 간의 모순에 기인한다. 시청자의 신뢰를 회복하기 위해 NHK에서는 '개혁재생사업'을 추진하고 있다. 그러나 이러한 개혁사업은 감사, 기업통치, 법령 준수 등 관리체제의 강화에 초점이 맞춰져 있으며, 결과적으로 제작진의 내부적 자유, 전문주의, 저널리즘을 위축시키고 있다. 또한 시청자 시민에 대한 설명책임에도 해결해야 할 과제가 많은 것으로 나타났다. 공영방송이 설명책임을 실천하기 위해서는 기업통치의 변용, 구체적으로 독립규제기관의 설립, 경영위원회의 강화 등 제도적 개혁이 선행되어야 한다. 이와 함께 제작진에게 내부적 자유를 보장해야 하며, 공영방송은 시민에게 보다 많은 책임을 짊어져야 한다는 인식이 필요하다. 이를 바탕으로 시청자에게 공영방송의 운영, 사업계획, 업무성과, 편성, 프로그램 내용 등의 차원에서 공익적 역할을 성실하게 수행하고 있는가를 스스로 측정 평가하여 그 내용을 공개하고 설명해야 하며, 시청자의 의견과 요구에 성실하게 답변하고 해명하려는 노력이 필요하다. 시청자는 적극적인 참여를 통해 공영방송을 지탱하는 제도적 부담을 분담해야 한다.

Keywords