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A Study on the Domestic Cut Slope Management Plan Reflecting Quality according to Rock Types

암종별 특성이 고려된 국내절취사면의 유지관리방안에 관한 연구

  • Shin, Chang-Gun (Dept. of Technical Development Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation) ;
  • Lee, So-Young (Dept. of Technical Development Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation) ;
  • Lee, Song (Dept. of Civil Engrg. Univ. of Seoul)
  • 신창건 (한국시설안전기술공단 기술개발실 기초지반팀) ;
  • 이소영 (한국시설안전기술공단 기술개발실 기초지반팀) ;
  • 이송 (서울시립대학교 토목공학과)
  • Published : 2008.02.29

Abstract

The collapse of the cut slope occurs owing to mixed effect of many variable factors such as geological, geographic, and hydraulic factors. Nevertheless, it is very difficult to evaluate the influence of the complicated geological factors on the stability of the cut slope during various management stages. This study proposes a management plan for domestic cut slope for a series of the rock masses, based on the collapse charateristics of various rock masses and management case studies.

절취사면의 붕괴는 지질 및 지형적인 요건과 수리적인 요건 등 매우 다양한 요인들이 복합적으로 작용하여 발생한다. 그러나 현행 절취사면의 사전 및 사후 유지관리 단계에서 복잡한 지질조건에 따른 안정성 저해에 미치는 영향을 평가함에 있어 매우 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 국내 유지관리 주체별 현황 및 암종별 붕괴 특성 및 유지관리 사례분석 등을 실시하고 이를 통하여 암종별 특성이 고려된 국내 절취사면의 유지관리 방안을 제시하고자 한다.

Keywords

References

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