A Study on the Continuity Expressed in Modern Fashion Design - Focusing on the Continuance Theory of H. Bergson and the Continuity theory of J. Deleuze -

현대 패션 디자인에 나타난 연속성 연구 - 베르그송의 지속 이론과 들뢰즈의 연속성 이론을 중심으로 -

  • Yang, Hee-Young (Dept. of Clothing & Textile of Sookmyung Women's University) ;
  • Yang, Sook-Hi (Dept. of Clothing & Textile of Sookmyung Women's University)
  • 양희영 (숙명여자대학교 의류학과) ;
  • 양숙희 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Published : 2008.02.29

Abstract

Continuity and discontinuity is a relative concept, and there are various categories of the continuity and discontinuity in our circumference. Generally, characteristics of postmodernism including between the difference and the variety have being regarded as a discontinuity. Concept of the continuity includes between the quantitative continuity and the qualitative continuity qualitative continuity has organic characteristic, which encourages creating something permanently through the flowing of the time. Therefore, this thesis has studied like this complex social condition and various relationships expressed in modern fashion focusing on permanently creative movements and behaviors equal to the 'continuance' theory of Herni Bergson and 'continuity' theory of Jill Deleuze. This thesis classifies characteristics of the qualitative continuity into spatiotemporal and spatial continuity, and subdivides into 3 sets: perceptual continuity, spatial continuity, transferring continuity of physical experience, immaterial informational continuity, and fluid continuity with environment. Continuous viewpoint, which accepts the existing elements and allows them to flow liberally, should be present more appropriative thinking direction in explaining the complex situation expressed in the modern fashion, rather than discontinuous viewpoints focused on the only changing moment.

Keywords

References

  1. Caroline, Evans, Susy, Menkes, Ted, Polhemus, & Bradly, Quinn (2005). Hussein Chalayan. Nai Publi- shers: Groninger Museum
  2. Bradly, Quinn (2003). The Fashion of Architecture. New York: Berg
  3. Bradly, Quinn (2002). Techno Fashion. New York: Berg
  4. 자료검색일 2006. 8. 5, 자료출처 http://www.cpcompany.co. kr/uomo_archivio.html/
  5. 자료검색일 2006. 8. 15, 자료출처 http://www.ixilab.com/
  6. 자료검색일 2006. 5. 13, 자료출처 http://www.galyarosenfeld. com/
  7. 자료검색일 2006. 11. 5, 자료출처 http://www.iartedu.com/
  8. 자료검색일 2006. 11. 5, 자료출처 http://www.saferamerica. com/
  9. 자료검색일 2006. 4. 21, 자료출처 http://www.firstview.com/
  10. 길성호 (1998). 현대건축사고론. 서울: 시공문 5-10
  11. 香山壽夫 (1998). 건축의장강의. 김광현 역. 도서출판 국제, pp. 45-62
  12. Ghirardo, Diane (2002). 모더니즘 이후의 현대 건축. 최왕돈 역. 서울: 시공아트, pp. 13-28
  13. 손세관, 이수진 (1999). 우리나라 주택공간주성에서 보이는 전이적 연속성에 관한 연구. 환경과학연구, 8(2), pp. 105-131
  14. Hardt, Michael & Deleuze, Gilles (1996). 들뢰즈의 철학사상. 이성민, 서창현역. 서울: 갈무리, pp. 81-93
  15. 김형효 (1995). 베르그송의 철학. 서울: 민음사, p. 28
  16. 이정우 (1999). 시뮬라크르의 시대. 이정우(2000). 접힘과 펼쳐짐, 서울: 거름, pp. 63-95
  17. 이진경 (2005). 철학과 굴뚝 청소부. 서울: 그린비, pp. 15-21, pp. 48-67
  18. 자료검색일 2006. 3. 18, 자료출처 http://bibliothera py.pe.kr/wwwb/
  19. 김지영 (2005). 들뢰즈와 문학-타자의 담론-. 가을정기학술대회집, 한국비편이론학회, pp. 10-18
  20. 손세관, 이수진 (1999). 우리나라 주택공간주성에서 보이는 전이적 연속성에 관한 연구. 환경과학연구, 8(2), p. 109
  21. 최현주 (1997). 세르의 소통이론과 객관적 선험의 발생 -플라톤, 데카르트, 라이프니츠 해석을 중심으로-. 서강대학교 대학원 석사학위논문, pp. 44-47
  22. 노은주 (2003). 현대 건축에 있어 공간의 연속성과 불연속성에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 6-10
  23. 이진경 (2002). 노마디즘1. 서울: 휴머니스트, pp. 36- 52
  24. Hardt, Michael & Deleuze, Gilles (1996). 들뢰즈의 철학사상. 이성민, 서창현 역. 서울: 갈무리, p. 10
  25. 이정우 (2005). 들뢰즈와 존재의 일의성. 가을정기학술대회집. 한국비평이론학회, pp. 7-9
  26. 이정우 (1999). 시뮬라크르의 시대. 서울: 거름, pp. 21-22
  27. 1997 S/S, 패션 디자인, p. 87
  28. 1999, S/S, 자료검색일 2006. 4. 15, 자료출처 http://www.firstview.com/
  29. 2005, S/S, 자료검색일 2006. 4. 20, 자료출처 http://www.firstview.com/
  30. 2000, S/S, Techno Fashion, p. 136
  31. Bradly, Quinn (2003). The Fashion of Architecture. New York: Berg., p. 217
  32. 자료검색일 2006. 6. 26, 자료출처 http://www.na ver.com
  33. Michiko Koshino (2000). Techno Fashion, p. 157
  34. Yohji Yamamoto (1999). 패션 디자인 발상, p. 135
  35. Yoshiki Hishinuma (2002). 자료검색일 2006. 4. 20, 자료출처 http://www.firstview.com/
  36. Hussein Chalayan (2005). Hussein Chalayan, p. 170
  37. Simon Thorogood (2000, F/W). 자료검색일 2006. 4. 15, 자료출처 http://naver.com/
  38. Issey Miyake (2000, F/W). 자료검색일 2006. 4. 21, 자료출처 http://www.firstview.com
  39. John Ribbe (2005, S/S). 자료검색일 2006. 5. 13, 자료출처 http://www.firstview.com
  40. Mandarina Duck, Jackpack (2001, F/W). Techno Fashion, p. 118
  41. 자료검색일 2006. 6. 26, 자료출처 http://www.naver.com
  42. Video Sunglass (2001). 자료검색일 2006. 8. 5, 자료출처 http://www.google.com/wearablecomputer/
  43. 라이프 세이버 재킷 (2007). 자료검색일 2006. 8. 5, 자료출처 http://www.fck.or.kr/
  44. Vexed Parka (2000). Techno Fashion, p. 67
  45. Bradly, Quinn (2002). Techno Fashion. New York: Berg., p. 21
  46. 심효영 (2005). 웨어러블 제품 트렌드 연구-웨어러블 기기의 이미지 데이터 구축을 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, pp. 15-23
  47. 자료검색일 2006. 3. 25, 자료출처 http://www.safera merica.com
  48. 자료검색일 2006. 4. 26, 자료출처http://www.empas.com/namueparis/2309329/
  49. 자료검색일 2006. 7. 4, 자료출처http://iartedu.com/ history/west/
  50. 자료검색일 2005. 12. 14, 자료출처http://web.chungn am.ac.kr/architecture/western-history/history12.html
  51. 자료검색일 2006. 6. 21, 자료출처http://www.naver.com
  52. 자료검색일 2006. 8. 13, 자료출처http://www.ixilab.com