DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Development of Performance Indicators for Korean Public Libraries

공공도서관의 성과지표 개발에 관한 연구

  • Published : 2008.12.30

Abstract

Under rapidly changing circumstances, public libraries are required to evaluate the performance with an integrated point of view to cope with a variety of changes. In other words, it is necessary to develop integrated library performance appraisal indicators which are both quantitative and qualitative. Recently, ISO and IFLA attempt to adopt an integrated performance evaluation system based on the Balanced Scorecard(BSC). Therefore, this study defines four aspects of the library appraisal including input, process, output and outcome, and suggests a new library appraisal system and indicators of each appraisal aspect. In the concrete, appraisal aspects were derived from ISO appraisal system, and an appraisal system and indicators were presented based on the comparison and analysis of the ones respectively used inside and outside of Korea. Finally, this study proposes the method of suitability evaluation of those performance indicators by librarians and professors in Korea.

오늘날과 같이 급변하는 환경에서 공공도서관은 다양한 변화에 대응하기 위해서 통합적 관점에서 성과를 측정할 필요가 있다. 그러나 대부분의 성과평가연구는 특정 영역과 특정 분석방법에 치중하고 있는 한계가 있다. 이에 도서관의 활동 영역(투입, 과정, 산출, 결과)을 평가할 수 있는 다면적인 성과지표의 개발이 필요하다. 현재 국제표준화기구와 IFLA는 BSC(균형성과지표)에 기초한 통합성과평가체제의 도입을 시도하고 있다. 이에 본 연구는 선행연구를 통해 도서관의 성과평가영역(투입, 과정, 산출, 결과)과 성과지표(투입지표, 산출지표, 결과지표)의 유형을 도출하고 국내 외 공공도서관 평가사례를 대상으로 평가영역과 성과지표의 유형을 비교 분석하였다. 비교 분석결과에 따라 국내 외 평가사례에 기초한 공공도서관의 통합적 성과지표를 제안하였다. 구체적으로 국제표준화기구 평가사례로부터 4개의 평가관점과 인력자원, 이용, 장서, 시설 등의 세부적 평가영역을 선정하였고 평가영역별 성과지표와 성과측정방법을 제안하였다. 마지막으로 제안된 평가영역과 성과지표에 대한 적합성 검증 방법을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 곽병희, 이두영. 2002. 디지털 환경에서 대학도서관 평가지표 개발에 관한 연구. '정보관리학회', 19(4): 257-296
  2. 곽승진, 김정택, 박용재. 과학기술분야 학술정보 유통사업 성과평가에 관한 연구. '한국도서관, 정보학회지', 38(4): 441-462
  3. 권대봉, 현영섭. 2004. '인문사회과학연구방법'. 학지사
  4. 국립중앙도서관. 2007. '공공도서관 평가지표 개발에 관한 연구'. 서울: 국립중앙도서관
  5. 경기도. 2007. '2006년도 경기도 공공도서관 평가 보고서'. 경기도: 경기도사이버중앙도서관
  6. 김선애. 2006. 공공도서관 서비스 고객만족도 평가체계에 관한 연구. '한국도서관,정보학회지', 37(3): 194-208
  7. 김효숙. 김혜경. 2008. '공공도서관 성과측정 도구 개발에 관한 연구'. 제15회 한국정보관리학회 학술대회 논문집: 97-103
  8. 남영준, 이수영, 장보성. 학교도서관의 BSC 성과지표에 관한 연구. '한국문헌정보학회', 42(2): 276-293
  9. 도서관정보정책위원회. 2008. '도서관운영평가 공공도서관 분야 평가계획'. 서울: 문화체육관광부
  10. 문성빈, 이지연. 2006. '공공도서관 평가제도 연구'. 한국문헌정보학회 학술발표논집, 21 : 127-150
  11. 문화관광부, 한국문화정책개발원. 2000. '2000년도 전국문화기반시설 관리운영평가 조사지'. 문화관광부
  12. 문화관광부. 2003. 제 6회 전국문화기반시설 관리책임자대회 자료집. 서울: 문화관광부
  13. 박주석, 정호원, 최경규. 2005. 공공부문의 정보화사업 평가를 위한 BSC 기법 연구. '한국사회와 행정연구', 16(3): 201-224
  14. 유병장. 2004. 고객 만족을 위한 공공도서관 평가지표에 관한 고찰. '한국도서관, 정보학회지', 35(3): 321-339
  15. 이용남, 홍현진. 1999. 우리나라 공공도서관에 대한 평가지표 연구. '한국문헌정보학회지', 33(4): 114-131
  16. 이원태. 2003. '전국문화기반시설 관리운영 평가 개선방안 연구'. 한국문화관광정책연구원
  17. 이윤식 등저. 2006. '정부성과관리와 평가제도: 주요 선진국 사례를 중심으로'. 대명문화사
  18. 이제환. 2004. 디지털도서관의 품질평가에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 38(1): 143- 172
  19. 송건, 이곤수, 윤종갑 공저. 2005. '공공서비스 성과평가와 측정'. 대명출판사
  20. 조윤희. 2006. 대학도서관 BSC 적용에 관한 연구. '한국문헌정보학회', 40(1): 241-262
  21. 조현연, 강구효. 2005. 도서관의 BSC 적용을 위한 지표개발-고객관점을 중심으로. 한국회계학술학회 2005년도 하계학술발표대회발표논문집: 991-1009
  22. 최재황, 곽승진, 김정택. 2007. 디지털도서관 서비스의 성과지표 측정 및 적용 - ISO/DIS 11620: 2007 중심으로. '한국문헌정보학회', 41(3): 81-102
  23. 한국도서관협회 도서관기준작성 특별위원회. 2003. '2003년판 한국도서관기준'. 서울: 한국도서관협회
  24. 홍현진, 이용남. 1999. 공공도서관 성과평가에 관한 이론적 연구. '한국문헌정보학회지', 33(2): 45-67
  25. Abbot,C. 1994. Performance Measurement in Library and Information Services. London: Aslib Publishing LTD
  26. Ammons, D. N. 1996. Municipal Benchmarks: Assessing Local Community Standards. London: Sage
  27. Berger, P. L. & T. Luckmann. 1967. The Social Construction of Reality. Carden City, New York: Anchor Books
  28. Bryson, Jo. 1997. Managing Information Services: An Integrated Approach. Aldershot, England: Gower
  29. Brophy, Peter. 2006. Measuring Library Performance: Principles and Techniques. London: Facet
  30. Connolly, T., E. Conlon, and S. J. Deutsch. 1980. 'Organizational Effectiveness: A Multiple-Constituency Approach.' Academy of Management Review, 5(2): 211-217 https://doi.org/10.2307/257430
  31. Department of Culture, Media and Sports(UK). 2000. Comprehensive, Efficient and Modern Public Libraries - Standards and Assessment. Department of Culture, Media and Sports(UK)
  32. GAO. 1992. Program Evaluation Issues. Washington, D.C. General Accounting Office
  33. Epstein, Paul D. 1992. 'Get ready: the Time for Performance Measurement is Finally Coming.' PAR, 52(5)
  34. Hatry, Hatry P. 1980. Performance Measurement Principles and Techniques: An Overview for Local Government. Public Productivity Review. December
  35. ISO 11620 Information and Documentation- Library Performance Indicators. 2003. Amendment 1: Additional Performance Indicators for Libraries
  36. ISO/DIS(draft international standard) 11620 Information and Documentation-Library Performance Indicators. 2007
  37. Kaplan, R. S. & D. P. Norton. 1996. 'Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System.' Harvard Business Review, 74(1): 75-85
  38. Macdougall, A. 1991. 'Performance Assessment: Today's Confusion, Tomorrow's Solution?.' IFLA Journal, 17: 371-378 https://doi.org/10.1177/034003529101700409
  39. Office of Arts and Libraries. 1990. Keys to Sucess: Performance Indicators for Public Libraries. London: HMSO
  40. Poll, Roswitha. 2006. 'Standardized Measures in the Changing Information Environment.' Performance Measurment and Metrics, 7(3): 127-141 https://doi.org/10.1108/14678040610713093
  41. Poll, Roswitha, Boekhorst, Peterte te. 2007. Measuring Quality: Performance Measurement in Libraries-2nd Revised edition. Munich: K.G. Saur
  42. Scriven, M. 1991. Evaluation Thesaurus. 4th ed. Newbury Park, CA: Sage