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Semi-Active Control of Helicopter Landing Gear using Magneto-Rheological Damper

MR 댐퍼를 이용한 헬기 착륙장치 반능동제어

  • 황재업 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 황재혁 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 배재성 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 현영오 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 임경호 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김두만 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 김태욱 (한국항공우주연구원)
  • Published : 2008.04.01

Abstract

In this paper, the semi-active control of a helicopter landing gear using magneto -rheological(MR) damper is studied. A dynamic model of the MR damper is formulated by incorporating magnetic field-dependent Bingham properties of the MR fluid. The electromagnet of the MR damper is designed and its magnetic field is analyzed using a commercial finite element code. The damping characteristics of MR damper by changing the intensity of the magnetic field are investigated and the dynamic responses of the helicopter landing gear with MR damper are simulated. The semi-active control of the helicopter landing gear is simulated by implementing a sky-kook control algorithm and its performance is evaluated comparing to the passive control.

본 논문에서는 MR 댐퍼를 헬기 착륙장치 완충기에 적용하여 반능동형 헬기 착륙장치 시스템을 설계하고, 헬기 착륙장치의 반능동제어를 수행하였다. MR 유체는 자기장 내에서는 유체의 물성치가 바뀌게 되는 빙햄거동을 시뮬레이션 하여 MR 댐퍼의 성능을 평가하였다. MR 댐퍼 내에서 자기장을 설계하고, 자기장의 변화에 대해 내부감쇠력의 변화를 고찰하고 자기장에 따른 착륙장치의 거동을 평가하였다. 또한 반능동형 헬기 착륙장치에 제어 알고리즘을 적용하여 착륙특성 성능을 해석하였고, 수동계의 착륙특성과 반능동형의 착륙특성을 비교하였다.

Keywords

References

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  2. Z. Wolejsza, W. Kowalski, A. Lafitt, G. Mikulowski and L. Remmers, "State of The art in Landing Gear Shock Absorbers", Prace Instytutu Lotnictwa, 2005
  3. http://www.lord.com/Portals/0/MR/MRv sER.pdf
  4. 황재혁, 김두만, 임경호, 이환규, "착륙장치 설계기법 연구", 한국항공대학교, 항공산업기술연구소 연구보고서, 1992
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Cited by

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