An Analysis of the Attitude Toward Science, Achievements Motivation, and the Peer Relationship, and Parents' Attitudes to Science Gifted Education

과학에 대한 태도, 성취동기, 또래관계, 부모의 과학영재교육에 대한 태도 분석-과학영재와 과학성적우수 일반학생들을 중심으로

  • Published : 2008.12.31

Abstract

This study analyzes the surveys of attitudes toward science, the peer relationship, the achievement motivations, and the parents' attitudes to science gifted education. It have been conducted to 53 scientifically gifted and 120 non-gifted students. The findings from the analyses suggest that there exist few meaningful differences in the attitude toward science, the motive for achievements and the peer relationship except in the parents' attitude to the gifted student education. This means that the recognition and the attitude of the parents have great influences on non-gifted students especially female students in the process of resolving to take future directions to science fields and choosing the gifted education center. Accordingly, we are in dire need of the changes in the social recognition of science and it is strongly recommended to seek for the ways of promoting science and supporting engineering graduates at the level of nation, thereby establishing legal and institutional foundations to make effective human resource arrangements.

본 연구에서는 과학영재교육원에 지원하여 교육을 받고 있는 과학영재 학생들과 지원하지 않은 과학성적우수학생들을 대상으로 과학에 대한 태도, 또래집단척도, 성취동기, 부모의 과학영재교육에 대한 태도 등을 조사하였고, 각 검사별로 두 집단의 성별에 따른 차이가 있는지를 분석하였다. 그 결과, 과학영재 학생들은 과학에 대한 태도, 성취동기, 또래집단척도, 부모의 과학에 대한 태도 모두에서 성별에 따른 유의미한 차이가 전혀 없는 것으로 나타났다. 하지만 과학성적우수 일반학생에서는 성별에 따라 약간의 차이를 보였는데, 특히 부모의 과학에 대한 태도에서 확연한 차이를 보이고 있어 부모의 인식과 태도가 자녀의 과학에 대한 영재교육원 선택 및 진로선택에 큰 영향을 미치고 있는 것을 알 수 있었다. 이에 과학에 대한 사회적 인식의 변화가 절실히 필요하며, 법적 제도적 장치 등의 지원이 필요한 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 김만겸 (2002). 영재학생이 지각한 부모-자녀간 의사소통 유형과 성취동기와의 관계. 건국대학교 석사학위 논문
  2. 김재연, 최경희 (1996). 과학에 관련된 태도에서 나타나는 성차의 원인. 제 7차 과학교육과정 개정방향에 대한 세미나 및 하계 학술 논문 발표회. 대구: 경북대학교
  3. 김정휘 (1990). 영재학생을 위한 교육. 서울: 교육과학사
  4. 김희백, 김미영, 임성민 (2004). 일반계 고등학생의 성별 과학 선호도와 인과 요인분석. 한국과학교육학회지. 24(2). 387-398
  5. 맹희주 (2005). 초.중등과학교육에서 이공계 진로 선택의 문제점 분석과 개선 방안에 대한 연구. 한국교육정책연구소
  6. 박승재, 서혜애, 송진웅, 이규석, 이면우, 이양락, 이혜숙, 임성민, 현종오 (2002). 청소년 과학교육 내실화 종합방안. 과학기술부 과학교육발전위원회 총괄 중간보고서. 한국과학재단
  7. 유창열 (1985). 실업계 고등학교 학생의 성취동기와 그에 관련되는 변인. 서울대학교박사학위 논문
  8. 이은경, 송정기, 조경욱, 선유정, 한승주 (2004). 과학기술인력양성활용사업의 성별 영향 분석평가. 여성부 연구보고서
  9. 이재봉 (2000). 중등학교 학생들의 과학적 태도, 과학불안, 학업 성적 간의 상관관계연구. 한국교원대학교 석사학위 논문
  10. 이혜숙 (2003). 여학생 이공계열 진학촉진을 위한 교사.학부모 안내서 개발연구. 교육인적자원부
  11. 전라북도여성발전연구원 (2003). 여학생의 과학기술분야 진입 활성화 방안. 과학기술연구부
  12. 정경아, 정해숙, 신동희, 서혜애 (2003). 중등학생의 과학에서의 성별 격차 및 해소방안에 관한 연구. 한국여성개발연구원
  13. 정경아, 최윤정, 윤초희, 이미순 (2006). 영재교육 성별 실태 및 영재 여학생 육성 방안. 한국여성개발연구원
  14. 조남두 (1983). 학교조직 건강과 교사의 직무만족, 성취도, 성취동기: 서울시내 초등교사를 중심으로. 고려대학교 석사학위 논문
  15. 조석희, 안도희, 한석실 (2004). 영재의 후기 학업성취에 영향을 미치는 아동기 특성 및 환경요인. 한국교육심리학회지. 18(2). 123-141
  16. 조형숙 (2003). 초등학교 영재교육에 관한 교사와 학부모의 인식연구. 경인교육대학교 석사학위 논문
  17. 최경희 (2001). 과학교과에서의 양성 평등 교육을 위한 교수학습 전략 및 자료개발방안. 한국과학교육학회지. 21(1). 213-230
  18. 황윤세 (2007). 보육교사의 자기평가에 의한 전문성 인식: 성취동기 및 사고양식과의 관계. 미래유아교육학회지. 14(4). 175-194
  19. Arntson, W. W. (1975). The effect of and interdisciplinary course in futuristics on attitudes toward Science among student. Theses of the University of Northern Colorado
  20. Bloom, B. (1985). The development of talent in young people. Mew York: Ballantine
  21. Callahan, C. M., Cunningham, C. M., & Plucker, J. A. (1994). Foundations for the future: The socio-emotional development of gifted, adolescent women. Roeper Review, 17. 99-105 https://doi.org/10.1080/02783199409553634
  22. Eccles, J., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S., Meece, J. L.,& Midgley, C. M. (1983). Expectations, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Perspectives on achievement and achievement motivation (pp. 75-146). San Francisco: Freeman
  23. Kahle, J. B., & Lakes, M. L. (1983). The myth of equality in science classroom. Journal of Research in Science Teaching, 20(2). 131-140 https://doi.org/10.1002/tea.3660200205
  24. Jacobs, J. E. (1991). Influence of genderstereotypes on parent and child mathematics attitudes. Journal of Educational Psychology, 83. 518-527 https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.4.518
  25. Johnson, S. (1987). Gender differences in science: parallels in interest, experiences and performance. International Journal of Science Education, 9(4). 467-481 https://doi.org/10.1080/0950069870090405
  26. Lens, Rand. (2000). Motivation and cognition: Their role in the development of giftedness. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg, & R. F.. Subotnik (Eds), International Handbook od giftedness and talent (2nd ed., pp 193-202). Oxford: Elsevier
  27. Reis, S. M., & Callahan, C. M. (1989). Gifted females: They've come a long way-or have they? Journal for the Education of the Gifted, 12. 99-117 https://doi.org/10.1177/016235328901200203
  28. Sisk, D. (1980). Guidance and counseling for gifted children and their parents. Course given: New Rochelle College
  29. Takacs, C. A. (1986). Enjoy your gifted child. Syracuse. NY: Syracuse University Press
  30. Withmore, J. R., & Maker, C. J. (1985). Intellectual giftedness in disabled persons. Rockville. MD: An Aspen Public