DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Teaching-learning Model of the Combination Training of Mathematics-information Gifted Students

수학.정보영재 통합운영 교수-학습모형에 관한 연구

  • 이석주 (공주대학교교육대학원, 과학영재교육원) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과, 과학영재교육원)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

The study shows the typical 7 models of gifted students teaching-learning developed at home and abroad so far and suggests on integrated teaching-learning model that we can commonly apply to mathematics-information gifted students. This teaching-learning model is developed, based on Renzulli Enrichment Triad Model.

본 연구에서는 지금까지 국내 외에서 개발된 영재교육과정 모형 중 가장 대표적인 7가지 모형을 알아보고 통합 선발된 수학 정보영재 학생들에게 공통적으로 적용할 수 있는 통합된 교수-학습 모형을 제안하고자 한다. 교수-학습 모형은 렌줄리의 삼부심화 학습모형을 근거로 하여 개발하였다.

Keywords

References

  1. 진석언, "영재교육원론", 교육과학사, pp.289 - 295, 2004.
  2. 이재호, "정보과학영재를 위한 교육방법에 관한 연구", 경인교육대학교, 과학교육논총 제16집, pp 369-384. 2004
  3. 한기순, 영재교육과정의 모형과 방향, 숙명여자대학교 사회 교육과학연구소, 사회교육과학연구 Vol 5, pp 37-41, 2001.
  4. 송인섭외 4인, 영재교육의 이론과 방법, 학문사, pp 178-180, pp 185-189, 2001
  5. 이재호, 정보과학영재를 위한 교육방법에 관한 연구, 경인교육대학, 과학교육논총 제16집, pp 369-384, 2004
  6. 한국교육개발원, 교육청 영재 심화 교수-학습자료, 한국교육개발원, 2004