Science Gifted and Talented Students' Views on Science - Technology - Society

과학 영재들의 STS에 대한 관점

  • Published : 2008.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the views of STS by science gifted and talented students. A multiple-choice format questionnaire HS-VOSTS was administered to 134 science gifted and talented students. We found that most of students had possessed the tentativeness of scientific knowledge. Science gifted and talented students mainly agreed that government should not control scientists' researches. Science gifted and talented students emphasized that scientists should consider the positive and negative influences of research products. There was no significant difference according to the gender in the view of science gifted and talented students on the definition of science, the external and internal sociology of science, and epistemology. This study would provide implication for the development of gifted students' program and curriculum.

본 연구의 목적은 과학 영재의 STS에 대한 견해를 알아보기 위한 것이다. 134명의 과학 영재들에게 다지선다형인 HS-VOSTS 검사지가 시행되었다. 연구 결과 과학 영재들은 기술을 과학 지식을 실생활에 응용하는 것이라는 견해를 견지하고 있었다. 특히 과학 이론에서 문제점이 발견되면 수정해야 한다는 견해를 나타냄으로써 과학 지식의 잠정성에 대해 매우 높은 인식 수준을 보였다. 과학 영재들은 정부가 과학자들의 연구를 통제하지 말아야 한다는 데 다수가 동의했고, 연구 성과물의 긍정적 영향과 부정적 영향에 대해 과학자들이 고려해야 한다고 강조했다. 또한 학교에서 배우는 과학내용이 일상생활의 문제 해결에 도움이 되지 않는다는 의견이 높게 나타났다. 과학의 정의, 과학의 외적 사회학, 과학의 내적 사회학, 인식론에 있어서 과학 영재들의 인식은 성별에 따라 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 이 연구는 향후 과학 영재 교육 프로그램과 교육과정 개발을 위한 시사점을 제공할 것이다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997). 과학과 교육과정. 서울: 교육부
  2. 김경대, 강순민, 임재항 (2006). 과학영재들의 과학의 본성에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 26(6), 743-752
  3. 노태희, 김희백, 김영희, 성을선, 홍정림 (2003). 고등학교 과학 이수 과정에서 학생들의 과학 기술과 사회의 관계에 대한 견해 변화. 한국과학교육학회지, 23(6), 650-659
  4. 박정 (2006). 우리나라 여학생과 남학생의 OECD/PISA 과학적 소양 평가 문항에서의 차별기능 분석. 한국과학교육학회지, 26(3), 440-449
  5. 박현주, 이금희 (2005). 과학적 소양의 관점에서 본 대학생들의 과학의 본성에 대한 이해. 한국과학교육학회 지, 25(3), 390-399
  6. 심규철, 김현섭 (2005). 과학영재의 학습 양식에 대한 재능 영역 및 성별에 따른 비교 연구. 한국생물교육학회지, 33(4), 403-412
  7. 심재영, 김언주, 김종득 (2006). 과학영재 관련 제2차 종단연구: 과학영재교육을 위한 인재양성현황 분석및 정책 개발. 대전: KAIST 과학영재교육연구원
  8. 윤진, 박승재, 명전옥 (2006). 과학 진로와 관련된 초중등 학생들의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 26(6),675-690
  9. 임길선 (2004). 웹기반 STS 생물학습 프로그램이 과학고등학교 학생들의 학습 동기 향상에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 24(4), 298-306
  10. 임길선, 정완호 (2004). 과학 영재교육을 위한 웹기반 STS수업모형 개발-생물교육을 중심으로. 한국과학교육학회지, 24(10), 851-868
  11. 임재항, 강순민, 공영태, 최병순, 남정희 (2004). STS에 대한 고등학생들의 견해에 관한 평가도구 개발. 한국과학교육학회지, 24(6), 1143-1157
  12. 장명덕, 홍상욱, 정진우 (2002). 중학교 2학년 과학영재들의 과학 지식에 대한 과학철학적 관점과 이에 대한 토론 및 읽기 활동의 효과. 한국지구과학학회지, 23(5), 397-405
  13. 정보견, 박원혁 (2001). 7차 교육과정 중학교 과학1의 STS 수업모형 적용 효과- 영양과 소화 단원 중심으로. 한국생물교육학회지, 29(3), 239-250
  14. 정완호, 권용주, 김영신 (1993). STS 국내 연구 경향분석과 적용 방안에 대한 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(1), 66-79
  15. 조희형 (1998). 과학-기술-사회와 과학교육. 서울: 교육과학사
  16. 최경희 (1994). 과학교육과 STS에 관한 중등 과학교사들의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 14(2), 192-198
  17. 최경희 (1995). 중고등학생들의 과학-기술-사회(STS)에 관련된 문제와 STS교육에 관한 인식 조사. 한국과학교육학회지, 15(1), 73-79
  18. 최경희 (1997). STS교육의 이해와 적용. 서울: 교학사
  19. 홍미영, 정은영 (2004). 중학교 과학 교과서와 수업에 반영된 STS 내용 분석. 한국과학교육학회지, 24(3),659-667
  20. Bybee, R. W. (1985). NSTA yearbook: Science/ technology/society, Washington, DC.: National Science Teachers Association
  21. Rubba, P. A. & Harkness, W. L. (1993). Examination of preservice and in-service secondary science teachers' beliefs about science-technology-society interactions. Science Education, 77(4), 407-431 https://doi.org/10.1002/sce.3730770405
  22. Yager, R. E., & Penick, J. E. (1984). What students say about science teaching and science teachers. Science Education, 68(2), 143-152 https://doi.org/10.1002/sce.3730680207
  23. Zeidler, D. L., Walker, K. A., Ackett., W. A., & Simmons, M. L. (2002). Tangled up in views: Beliefs in the nature of science and responses to socioscientific dilemmas. Science Education, 86(3), 343-367 https://doi.org/10.1002/sce.10025
  24. Zoller, U., Donn, S., Wild, R. & Beckett, P. (1991). Students' versus their teachers' beliefs and positions on science/technology/society- oriented issues. International Journal of Science Education, 13(1), 25-30 https://doi.org/10.1080/0950069910130103