Skeleton System으로 운용되는 얼굴표정 애니메이션에 관한 연구

The Study of Skeleton System for Facial Expression Animation

  • 오성석 (남서울대학교 멀티미디어학과)
  • 발행 : 2008.05.31

초록

본 논문에서는 스켈레톤(skeleton)의 리깅(rigging)방식을 사용하여 해부학을 기초로 한 14개의 표정근과 동일한 기능을 수행하게 얼굴의 표정을 표현하는 SSFE(Skeleton System for Facial Expression)를 제안한다. SSFE는 3차원애니메이션저작도구(MAYA 8.5)에서 제공하는 스켈레톤을 Deformer로 이용하여 메시모델(mesh model)의 눈, 코, 입 주변의 얼굴표정을 단위 동작별로 구분하여 조합하여 얼굴표정을 만들어 내는 방식이다. 이 결과, SSFE식 스켈레톤은 다른 모델에 무한대로 변형하여 재활용 할 수 있게 해준다. 이러한 재활용성은 애니메이션의 제작방식의 OSMU(One Source Multi Use)로 이해 될 수 있으며 애니메이션의 제작비용을 줄일 수 있는 대체방식이다. 또한 3차원 애니메이션 관련업체 즉 가상현실이나 게임, 제작에 활용될 수 있다.

This paper introduces that SSFE(Skeleton System for Facial Expression) to deform facial expressions by rigging of skeletons does same functions with 14 facial muscles based on anatomy. A three dimensional animation tool (MAYA 8.5) is utilized for making the SSFE that presents deformation of mesh models implementing facial expressions around eyes, nose and mouse. The SSFE has a good reusability within diverse human mesh models. The reusability of SSFE can be understood as OSMU(One Source Multi Use) of three dimensional animation production method. It can be a good alternative technique for reducing production budget of animations. It can also be used for three dimensional animation industries such as virtual reality and game.

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