한국인터넷교환노드 성과분석에 관한 연구

A study on Performance Analysis Affecting the Korea Internet eXchange

  • 투고 : 2008.09.22
  • 심사 : 2008.11.17
  • 발행 : 2008.12.31

초록

본 연구에서는 KIX의 성과분석을 위해, 민간기업과 정부기관 구분하여 분석하였다. 민간기업의 적용되는 BSC 성과분석 4개 관점간의 논리적 연계성(Logical Linkage)이 모든 기업에는 동일하게 적용가능하나, 정부기관에서는 4개의 관점간 논리적 연계성 확보가 곤란하다. 이러한 논리적 연계성 상실은 정부기관의 KIX 사업에 BSC 적용의 제약요인으로 작용한다. 이러한 내부와 외부 고찰 관점과 연계하여 KIX의 BSC 관점은 품질(운영)관점, 이용자(고객) 만족도 관점, 경제적 비용효과(재무)관점으로만 구분해 KIX의 BSC 성과분석의 내외부적 관점에 관한 연계모형과 BSC의 내외부적 관점을 근간으로 KIX의 성과분석 모형을 만들어 KIX 전체 사업에 대한 성과결과를 분석하였다.

In this study, the performance analysis was divided into the public sector and private business sector. The four perspectives of the BSC performance analysis for the private business sector can be applied to all of the enterprises as there are Logical Linkages between the four Perspectives. However, these can not be applied in the same way to the public sector. There is no Logical Linkage between public sector and private sectors. Therefore, since there is no Logical Linkage, the KIX project of the public sector has a constrained condition. With the internal and external perspective views, the BSC of the KIX identifies the quality(operation) factor, user(customer) satisfaction factor, and economic costs effects(finance) factor. Based on the linkage model in both the internal and external perspective views and the BSC performance analysis of these views, a performance analysis model was developed and then performance results were analyzed of the whole KIX project.

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