Development of Student-Centered Narrative Learning Program for the improvement of Information ethic attitude of Elementary Student

초등학생 정보통신윤리의식 향상을 위한 학습자 중심 내러티브 학습 프로그램 개발

  • 김광열 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2008.11.03
  • Accepted : 2008.11.26
  • Published : 2008.11.29

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of Student-centered Narrative Learning Program on Information ethics. Though, nowadays, the negative aspects of use of Computer and Internet have been rising as a big issue and there are remarkable concern about it, especially in school. There are still many difficulties to teach it to student due to the lack of adequate curriculum, contents and teaching method. In this study, we developed the Narrative learning program based on learners' experiences. The program involves course of discussion and exploration to seek for solution. The result of the study is that students could make a plan for practice and their Information ethic attitude was improved.

본 논문은 초등학생들의 정보윤리의식 향상을 위해 학습자 중심의 내러티브 학습자료를 제작하고 효과성을 검증한 것이다. 정보화 사회에 심각한 문제로 대두되고 있는 컴퓨터 및 인터넷의 부정적 영향은 많은 관심에도 불구하고 학교 교육에서는 여전히 어려움으로 남아있다. 적절한 교육내용과 방법의 부재가 그 원인이라 할 수 있다. 본 연구는 초등학생 대상의 정보통신윤리교육 내용을 선정하고 학습자들의 생활 경험에 기초한 내러티브 학습 프로그램을 개발하였다. 학습과정에서 주어진 상황에 대한 해결책을 모색하기 위한 토론과 탐구의 과정을 거치도록 하였다. 본 연구의 결과 내러티브 학습 프로그램은 학생들의 정보통신윤리의식 향상에 긍정적 효과를 보여 주었다.

Keywords