Design of a Curriculum Model for Information Ethics Education in College of Education on Students View

학습자 입장에서 살펴본 교원양성 대학에서의 정보윤리교육을 위한 교육과정 모델 설계

  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 조성환 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2008.01.05
  • Accepted : 2008.01.29
  • Published : 2008.05.30

Abstract

To solve the problems of lack of professional knowledge and teaching method for Information Ethics in the school, In this study we designed a curriculum model on point of students of educational colleges for Information Ethics Education(IEE) in the college that many researchers had mentioned. The contents in IEE curriculum included opinions of them who will be teachers of elementary or middle, high schools in the future. Also, For imbalance of reverse functions-oriented contents of information society in present, In the first, we made up 5 content fields: "In formation Society", "In formation Ethics", "Cyber-Etiquette", "Reverse Functions and Conquest", "Teaching method". In the second, we reflected opinions and demands of active teachers. Finally, In oder to check the validity of curriculum that designed in this study, we had expert group of education examine the validity of IEE curriculum design.

본 연구에서는 정보윤리 교육의 중요성은 크게 인식하면서도 현장에서 전문적인 지식과 교육 방법 부족으로 체계적으로 실시되지 못했다는 정보윤리 교육의 문제점을, 많은 연구자가 지적한 대학에서의 정보윤리 교육과정 모델 제시를 통해 그 해결책을 모색해 보고자 하였다. 교육과정 모델에 포함될 교육 내용은 초 중등 예비교사들인 교원양성대학의 대학생들을 수요자로 보고, 그들의 의견을 수용하였고, 정보화 역기능 위주의 불균형적인 내용을 완화하기 위해 정보윤리 5가지 영역을 구성하여 교육과정 모델을 제시하였다. 더불어 현장 교사들의 의견과 요구 사항들도 반영하였다. 마지막으로 본 연구에서 제시한 교육과정 모델의 타당성 검증을 위해 전문가 집단의 검토를 받았다. 본 논문이 향후 대학에서의 정보윤리 과목 신설과 교육과정 구성에 밑바탕이 되기를 기대한다.

Keywords