DOI QR코드

DOI QR Code

A Qualitative Study on Difficulties of Teachers and Young Children in the Operation of the Full day Public Kindergarten Classes Regrouped in the Afternoon

공립유치원의 오후 재편성 종일반 운영에 따른 교사와 유아의 어려움에 대한 질적 연구

  • Seo, Hyun (Dept. Early Childhood Education, Dongshin University) ;
  • Lee, Seung-Eun (Dept. Early Childhood Education, Dongshin University)
  • 서현 (동신대학교 사회과학대학 유아교육학과) ;
  • 이승은 (동신대학교 사회과학대학 유아교육학과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The study purposes to survey teacher's and child's difficulties which full day classes of public kindergarten regrouped in the afternoon time are having. The subjects are 4 full day class pre-service kindergarten teachers and 8 full-day class children in G Metropolitan City and in J Province. Data were collected through in depth interviews and participatory observation. According to the results, the variables of teachers' difficulties in managing full day classes regrouped in the afternoon time are "living as an outsider without a sense of belonging", "living as a false teacher rather than a real class teacher", and "living as a teacher giving specialty and aptitude education". The variables of children's difficulties are "moving like a migratory bird", "watching the clock and the door", and "being unable to concentrate". The study is expected to be useful as one of basic findings for desirable management of kindergarten full day classes regrouped in the afternoon time.

Keywords

References

  1. 교육부(1993). 유치원 교사용 지도서-종일반 운영지도 자료. 서울: 대한교과서 주식회사.
  2. 교육부(2000). 유치원 교육활동 지도자료 종일반. 서울: 대한 교과서 주식회사.
  3. 교육인적자원부 유아교육정책과(2001;2003). 유치원 현황. 미간행.
  4. 구정주(2001). 종일반 오후 프로그램의 실태 조사연구. 중앙 대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김남희(2003). 유치원과 어린이집의 종일제 프로그램 운영에 관한 부모의 인식 및 요구조사.
  6. 김영천(1999). 교과교육과 수업에서의 질적연구. 서울: 문음사.
  7. 김현희(2003). 공립 유치원 종일반 운영현황 분석. 이화여자 대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 배지희, 이봉선, 탁옥경(2005). 공사립 유치원 종일반 운영의 실제에 대한 문화기술적 탐구: 교사의 경험과 인식을 중심으로. 유아교육연구. 25(1), 237-258.
  9. 서울특별시교육청(2004). 유치원 에듀케어 프로그램 총론. 서울특별시 교육청.
  10. 신한임(2003). 어린이집 종일반의 오후 프로그램 운영에 대 한 연구. 조선대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 안라리(1995). 유아교육기관의 질에 따른 유아의 스트레스 행동: 종일제 유아교육기관을 중심으로. 이화여자대 학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 안선희(2001). 서울시 공립 유치원 종일반 운영에 관한 어머 니와 교사의 요구조사. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 엄정애, 김혜진(2005). 유치원 종일반 교사의 직무스트레스 에 따른 교사-유아 상호작용. 유아교육연구, 25(5). 75-100.
  14. 이문옥(2004). 유치원 종일반 운영 실태에 관한 연구. 열린유 아교육연구, 9(3), 333-349.
  15. 이영, 이미화, 조미혜(1990). 종일제 유아교육 프로그램의 종 단적 효과에 관한 연구. 생활과학논집, 4, 191-210.
  16. 이영자(1995). 유치원 종일제 프로그램의 운영: 교육개방화 에 대비한 유치원 종일제 프로그램. 한국유아교육학회. 서울: 양서원.
  17. 이용숙․김영천 편(1998). 교육에서의 질적 연구: 방법과 적 용. 서울: 교육과학사.
  18. 이회영(2007). 병설유치원 종일반에 대한 종일반 전담교사의 경험과 인식. 경남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  19. 정미라, 홍용희, 엄정애, 이순영(1999). 제 6차 유치원 교육과 정 편성․운영 모형 개발 연구- 종일제 프로그램 운 영을 중심으로. 경원대학교 교육과정 연구 위원회.
  20. 정미라, 홍용희, 엄정애, 이순영(2004). 유아를 위한 종일제 프로그램의 운영. 서울: 양서원.
  21. 정미라, 배소연, 이영미(2005). 유아건강교육. 서울: 양서원.
  22. 홍용희, 김기혜, 강경아, 김수정 (2007). 유치원 종일제 프로 그램의 바람직한 운영방안. 유아교육연구. 27(5), 335-355.
  23. 황현주(1991). 유아교육기관의 질과 유아의 사회적 행동: 종 일제 유아교육기관을 중심으로. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
  24. Bogdan, C. R., & Biklen, K. S. (1998). 교육연구의 새 접근: 질적 연구[Qualitative research for education] (신옥순 역). 서울: 교육과학사. (원전은 1982에 출판).
  25. Bucahnan, B. II.(1974). Building Organizational Commitment: The Socialization of Manager in Work Organizations. Administrative Science Quarterly, Vol. 19. 32-38. https://doi.org/10.2307/2391809
  26. Corchran, M. M.(1977). A comparison of group, day family child-rearing patterns in Sweden. Child Development, 48, 702-707. https://doi.org/10.2307/1128679
  27. Gullo, D.(1990). The changing family context: Implications for the development of all-day kindergarten. Young Children, 45(4), 35-39.
  28. Jeanett, N.(1996). The Impact of Half day versus Full-day Kindergarten Programs on Student Outcoms: A Pilot Project. ED 396857.
  29. Kagan, J., Kearsley, R., & Zelazo, P.(1976). The effects of infants day care on psychological development. Presented to the American Association for the Advancement of Science, Boston.
  30. Kilmann, R. H., Saxton, M. L., & Serpa, R.(1985). Gaining Control of the Corporate Culture(des), San Francisco: Jossey-Bass.
  31. Maslow, A, H.(1970). Motivation and Personality. New York: Harper and Row, Publishers, Inc.
  32. McClinton, S. L., & Topping, C.(1981). Extended-day kindergarten: Are the effects intangible. Journal of Education Research, 74, 39-40.
  33. Spradly, J. P.(1980). Participant observation. NY: Holt Rinehart and Winston.
  34. Tschannen-Moran, M., Woolfolk, A., & Hoy, W. K.(1998). Teacher efficay: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.
  35. Warjanka, I.(1982). Differential effect of length of day on kindergarten readiness. Union City, NJ: Keane College of New Jersey. ERIC Document Reproduction No. ED 214 144.