DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of High School Instructional Program for Increasing Creative Thinking Abilities: Focused on Building a Scale Model of the Solar System

창의적 사고 계발을 위한 고등학교 학습 프로그램 개발: 태양계 축소 모형을 중심으로

  • Kim, Eun-Ju (Major of Earth Science Education, School of Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Lee, Hyo-Nyong (Major of Earth Science Education, School of Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Yoon, Ill-Hee (Major of Earth Science Education, School of Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Kang, Chun-Duk (Major of Earth Science Education, School of Science Education, Kyungpook National University)
  • 김은주 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육) ;
  • 이효녕 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육) ;
  • 윤일희 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육) ;
  • 강천덕 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study was to develop instructional programs for 10th graders to facilitate their creative thinking abilities and understanding concerning the scale of the Solar System. The programs were based on four major themes and composed of eight lessons which dealt with the relative scale of the Solar System. The programs were applied to 155 students at G high school in Gumi City. The results showed that the programs were helpful to students in that they facilitated easier understanding of the relative sizes of planets within the solar system as well as creative thinking abilities including divergent thinking and convergent thinking.

이 연구의 목적은 고등학생들의 태양계 상대적인 크기를 쉽게 이해하고 창의적인 사고 능력을 키우기 위한 교육 프로그램 개발이다. 프로그램은 태양계의 상대적 크기 영역에서 4개 주제와 8차시 분량으로 개발되었다. 개발된 프로그램은 구미시에 소재한 G 고등학교 10학년 155명에게 투입하였다. 연구 결과를 살펴보면, 개발된 프로그램 학습을 통해 학생들이 태양계 행성들의 상대적인 크기를 쉽게 이해할 수 있었고, 발산적 사고로부터 수렴적 사고로 이어지는 창의적 사고력을 향상 시켰다. 개발된 프로그램의 주제별 활동을 통하여 학생들에게 창의적 사고 능력의 배양과 태양계내의 행성간 거리와 크기에 대해 쉽게 학습시킬 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김양희, 2003, 창의성 계발을 위한 영어 교수학습 방법. 경북대학교 석사학위논문, 92 p
  2. 김영채, 2004, 창의적 문제해결: 창의력의 이론, 개발과 수업. 교육 과학사, 서울, 580 p
  3. 박지원, 윤석호, 추봉조, 한만덕, 홍기헌, 2003, 창조적 아이디어 발상 및 전개. 학문사, 서울, 306 p
  4. 이문원, 전성용, 최병수, 권석민, 노태희, 허성일, 김출배, 강석진, 박희송, 김경호, 김규상, 채광표, 김진만, 정대영, 2001, 고등학교 과학교과서. 금성출판사, 서울, 416 p
  5. 윤홍식, 민영기, 이시우, 홍승수, 강용희, 이형목, 김용하, 권석민, 김용기, 1998, 우주로의 여행 I. 청범출판사, 서울, 325 p
  6. 유경노, 윤홍식, 현정준, 1988, 천문학 및 천체물리학 서론. 대한교과서, 서울, 515 p
  7. 전경원, 2000, 동서양의 하모니를 위한 창의학. 학문사, 서울, 590 p
  8. 정현철, 한기순, 김병노, 최승언, 2002, 과학 창의성 계발을 위한 프로그램 개발-이론과 실제-. 한국지구과학회지, 23, 334-348
  9. Mayer, V.J., 남정희, 이효녕, 2007, 통합과학의 이해: 지구 시스템적 접근. 자유아카데미, 서울, 268 p
  10. Guilford, J.P., 1967, Creativity: Yesterday, today, and tomorrow. Journal of Creative Behavior, 1, 3-14 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1967.tb00002.x