The Impact of Family Strengths Perceived by Children and Self-Esteem on Friendship Quality

아동이 지각한 가족건강성과 자아존중감이 친구관계의 질에 미치는 영향

  • Cho, A-Ra (Dept. of Consumer and Child Studies, Inha Univ.) ;
  • Hyun, On-Kang (Dept. of Consumer and Child Studies, Inha Univ.)
  • 조아라 (인하대학교 소비자아동학과) ;
  • 현온강 (인하대학교 소비자아동학과)
  • Published : 2008.08.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the impacts of family strengths perceived by children and self-esteem on friendship quality. The subjects of this study were 747 students in the 5th and 6th grade who are from 10 elementary schools in Incheon and Gyeonggi Province. The results are as follows: First, positive factor of the friendship quality had significant difference depending upon gender of child. That is, female have higher friendship quality than male. Also, general self-esteem, social-peer self-esteem and positive factor of friendship quality had significant difference depending upon father's educational level. Second, gender of child, self-esteem, family strengths what kind of effect should have gone mad to friendship quality, it examined. The variable of social-peer self-esteem is the most influence positive factor in friendship. The variable of school academic self-esteem is the most influence conflict in friendship. Most important factors that affected competition in friendship were family values. And most important factors that affected satisfaction in friendship were general self-esteem. In conclusion, variables effecting friendship quality include gender of child, self-esteem and family strengths. Therefore, family strengths and self-esteem are very important in order to improve the positive friendship quality of children.

Keywords

References

  1. 강희경(2005). 가족의 건강성과 학령기 아동의 자아탄력성. 한국가정관리학회지, 23(3), 93-102
  2. 권대희(2003). 청소년기 자녀가 지각한 가족의 건강성과 자아존중감에 대한 연구. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  3. 권대희.오윤자(2004). 청소년기 자녀가 지각한 가족의 건강성과 자아존중감에 대한 연구. 한국가정관리학회지, 22(1), 115-127
  4. 김경옥(2006). 초등학교 아동의 친구관계와 자아존중감과의 상관관계 분석. 전주대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김나미(2005). 아동의 정서능력과 친구관계의 질에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김미애(2000). 수줍음이 청소년의 친구관계만족 및 친구관계망에 미치는 영향: 자아개념을 매개 변인으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김석희(2005). 초등학교 집단따돌림의 원인과 문제점에 관한 연구. 중부대학교 대학원 석사학위논문
  8. 김소희(2006). 초등학생이 지각한 가족의 응집성과 적응성이 친구관계의 질에 미치는 영향. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  9. 김은향(2005). 아동이 지각한 부부갈등이 아동의 또래관계에 미치는 영향: 대인불안의 매개효과를 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  10. 김희정(2005). 아동의 출생순위 및 형제관계와 친구관계의 질. 단국대학교 대학원 석사학위논문
  11. 김희화(1996). 한국 아동의 자아존중감 척도의 개발. 대한가정학회지, 34(5), 1-12
  12. 박남옥(2003). 부모-자녀관계와 친구관계 및 자아개념간의 분석. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  13. 박미자(2004). 아동의 가정환경과 학교관련 태도 및 자아존중감의 관계: 정상가정과 결손가정 아동을 중심으로. 한남대학교 대학원 석사학위논문
  14. 박미진(2004). 아동의 심리적 성장환경이 자아개념 및 자아존중감에 미치는 영향. 장로회신학대학교 대학원 석사학위논문
  15. 박의숙(2003). 청소년이 지각한 부모-자녀 의사소통 유형과 또래관계 질과의 관계. 전북대학교 대학원 석사학위논문
  16. 배선영(1999). 아동의 친구관계 질과 갈등해결전략의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  17. 서영미(2004). 아동이 지각한 가족기능성, 또래관계 및 자아존중감의 관계. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문
  18. 송영희(2006). 부모의 양육태도 및 아동의 사회불안과 친구관계의 질. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  19. 송요현(2006). 아버지의 역할수행과 아동 및 청소년의 사회성. 인하대학교 대학원 석사학위논문
  20. 안치선(2004). 부모에 대한 애착과 아동의 교우관계의 질과의 관계. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문
  21. 어은주.유영주(1995). 가족의 건강도 측정을 위한 척도개발에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 13(1), 145-156
  22. 유영주(1994). '가족의 건강도' 측정을 위한 척도개발에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 12(2), 205-218
  23. 윤세은(2000). 청소년기 자녀가 지각한 가족의 건강성과 자아정체감과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  24. 윤소영(2000). 부모와의 애착이 아동의 우정의 질에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  25. 윤연정(2007). 가족건강성이 자아존중감 및 친사회적 행동에 미치는 영향. 카톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  26. 이은해.고윤주. (1999). 학령기 아동을 위한 친구관계의 질 척도 개발에 관한 연구. 아동학회지, 20(2), 225-242
  27. 이정미(2005). 초등 고학년의 성과 부모애착 안정성에 따른 친구관계. 단국대학교 대학원 석사학위논문
  28. 이정희(2007). 부모애착과 친구관계의 질에 따른 아동의 갈등해결전략. 인하대학교 대학원 석사학위논문
  29. 이지형(2006). 대학생이 인지한 가족건강성과 자아존중감이 학교생활에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 석사학위논문
  30. 장정원(1996). 초등학교 아동의 친구관계와 자기능력지각의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  31. 장정효(2005). 아동이 지각한 가족의 기능성과 부모-자녀 간 의사소통유형이 자아존중감에 미치는 영향에 관한 연구. 장로회신학대학교 대학원 석사학위논문
  32. 전귀연(1994). 청소년이 지각한 가족응집성, 가족적응성 및 가족체계유형이 청소년의 적응에 미치는 영향. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  33. 정선진(2000). 학령기 아동의 행동문제와 또래지위 및 친구관계의 질. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  34. 정옥분(2006). 아동발달의 이해. 서울: 교문사
  35. 정향자(2003). 초등학교 아동의 집단따돌림에 대한 사례연구. 동아대학교 대학원 석사학위논문
  36. 최보가.전귀연.(1993). 자아존중감 척도 개발에 관한 연구(I). 대한가정학회지, 31(2), 1-14
  37. 최유진(2007). 청소년이 지각한 부모-자녀간 의사소통과 자아존중감, 친구간 갈등해결전략이 교우만족도에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 25(3), 59-75
  38. 하정숙(2005). 자아존중감 훈련 프로그램이 사회적 위축 아동의 자아존중감과 교우관계에 미치는 영향. 창원대학교 대학원 석사학위논문
  39. 한국교육개발원. www.kedi.re.kr
  40. 한영숙(2006). 아동이 지각한 가족의 건강성 및 부모의 양육태도와 행동문제간의 관계 연구: 초등학교 5, 6학년을 대상으로. 한남대학교 대학원 석사학위논문
  41. 허주연(2005). 부모와의 의사소통과 가족체계가 아동의 친구관계 질에 미치는 영향. 숙명여자대학교대학원 석사학위논문
  42. 홍성희(2004). 부.모 애착에 따른 자기역량지각과 친구관계의 질에 관한 관계 연구. 목포대학교 대학원 석사학위논문
  43. 홍현화(1997). 가족의 응집성 및 적응성과 아동의 학교적응과의 관계. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  44. Bachman, J. G.(1970). Youth in transition: The impact of family background and intelligence on tenth-grade boys. Ann Arbor's Survey Research Cente, Institute for Social Research
  45. Burndt, T. J., & Miller, K. A.(1993). The assessment and correlates of adolescents' friendships. Unpublished manuscript, Purdue University
  46. Bukowski, W. M., Boivin, M., & Hoza, B.(1994). Measuring friendship quality during pre- and early adolescence: The development and psychometic properiese of the friendship qualities scale. Journal of Social and Personal Relationships, 11, 471-484 https://doi.org/10.1177/0265407594113011
  47. Coopersmith, S.(1967). The antecedent of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman
  48. Coopersmith, S.(1981). The antecedent of self-esteem. Californir: Consulting psychologists press inc, 164-215
  49. Furman, W., & Buhrmester, D.(1985). Children's perception of the personal relationship in their social net works. Developmental Psychology. 21, 1016-1024 https://doi.org/10.1037/0012-1649.21.6.1016
  50. Mendelson, M. J.(1995). The McGill friendship questionnaire: Negative feelings. Unpublished meassure, Mcgill University, Montreal Quebec
  51. Mendelson, M. J., & Aboud, F. E.(1999). Measuring friendship quality in late adolescents and young adults: McGill friendship questionnaires. Canadian Journal of Behavioral Science, 31, 130-132 https://doi.org/10.1037/h0087080
  52. Parker, J., & Asher, S. R.(1993). Friendship and friendship quality in middle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29, 611-621 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.4.611
  53. Pope, A. W., McChale S. M., & Craighead W. E., (1988). Self-esteem snhancement with children and adolescents, N.Y., Pergamon Press
  54. Rook, K. S.(1984). The negative side of social interaction: Impact on psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 1097-1180 https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.5.1097
  55. Shaffer, D. R.(2002). Developmental psychology: Childhood and adolescene. CA: Brooks/Cole