Abstract
The aim of this study is to demonstrate the effectiveness of bibliotherapy program for university students. Bibliotherapy program was designed and apply to crash course of 'Library Science' at Graduate School of Library, Archive & Information Studies in Pusan National University for fall semester 2006. A evaluation way of bibliotherapy program was a self-evaluation method for 5 cases of 39 university students participated in bibliotherapy program with examining of self-identity. The results have two obtains. 1) This program has a effectiveness in change of inner world. 2) Bibliotherapy program has a effectiveness in establishing ego-identity of university students.
이 연구에서는 대학생들을 대상으로 독서치료를 적용, 평가하여 독서치료의 효과를 입증하고자 하였다. 독서치료 프로그램은 2006년 2학기 부산대학교 문헌정보학과에 개설된 '도서관학 특강' 교과목을 수강한 39명 대학생들에게 적용하였다. 프로그램 평가는 이들 중 사례 5명의 학생들에게 보고서 형식의 '자기평가'를 내용분석한 질적 평가와 자아정체감 측정을 통한 양적 평가 모두를 실시하였다. 대학생을 위한 독서치료 프로그램의 성과는 크게 두 가지로 나타났다. 1) 이 프로그램은 독서치료의 원리인 동일시, 카타르시스, 통찰이 일어나 독서치료가 내면의 변화에 효과가 있음을 알 수 있다. 2) 대학생의 자아정체감 정립에 독서치료가 효과가 있음을 알 수 있다.