Abstract
Today, the importance of library services for children is well acknowledged by many. The children's rooms of the public library in addition to the children's library must be the place where the community's young ones grow up and learn to give back to their society. Also, the libraries are a life-long source of education. However, not all of the public libraries in our country have librarians specialized in children and young adults. The lack of specialized librarians prevents the public libraries from keeping up with the rapid change of society, which in turn prevents the libraries from meeting children's needs for information, culture, and recreation. The purpose of this research has two goals in mind. The first objective is to find out how to effectively build cooperative networks that will help the children's librarians of both public and children's libraries to better serve the children. The second objective is to solve any problems the librarians may encounter while serving the children by studying the formal and informal contents of the cooperative networks, and identifying which areas are in need of these cooperative networks.
오늘날 어린이를 위한 도서관서비스는 많은 사람들이 매우 중요하게 인식하는 분야이다. 공공도서관의 어린이실 혹은 어린이도서관은 그 지역사회의 어린이에게 사회에 참여하고 기여할 수 있는 능력을 갖추고 평생학습을 수행할 있도록 지원해야 한다. 그러나 우리나라의 많은 공공도서관에 어린이서비스를 담당하는 어린이사서가 배치되어 있지 않은 상황이며, 따라서 제한된 인원으로 증가하는 사회의 변화에 지속적으로 대응하고, 모든 어린이들의 정보요구, 문화 및 오락의 요구를 만족시키는데 어려움이 많은 것이 사실이다. 이에 본 연구에서는 공공도서관 어린이실 및 어린이도서관에서 어린이서비스를 담당하는 어린이사서들이 업무수행 과정에서 발생하는 문제점 해결과 서비스 향상을 위해 타 기관 혹은 다른 어린이사서들과 공식적 혹은 비공식적 상호협력 내용과 상호협력이 필요한 분야를 파악하여 효과적인 상호협력 네트워크 구축 방향을 제시하였다.