Relationship of Academic Stress in Middle School and PITR Responses

중학생의 학업스트레스와 빗속의 사람그림 반응특성

  • Jeong, Eui-Sook (Seonam junior high school) ;
  • Kim, Gab-Sook (Dept. of Art Therapy, Graduate School of Environment and Public Health Studies Yeungnam Univ.)
  • 정의숙 (서남중학교) ;
  • 김갑숙 (영남대학교 환경보건대학원 미술치료학과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

This study checks if the PITR (Person in the Rain) test can diagnose the stress caused by school-work for middle school students, in that the PITR responses correlates with the degree of stress. The subjects in the study are 483 middle school thirdgraders from 8 middle schools in Daegu city. Research tools used are an Academic Stress Scale and a PITR test. For data analysis is adopted with t-test and Chi-square test. The results from the study are as follows. First, the stress of middle students scores 2.47/4 that means that the school stress is average, and there is no gender difference in scores. Second, PITR test shows that boys draw more rain than girls, straight rain with stronger wind, hide face more, no good facial expressions more often than girls. Girls on the contrary show more stable lines, bigger puddles, place protections more appropriately. Third, those with higher academic stress use more unstable strokes, less number of or insufficient direct protections than those with less academic stress, and draw indirect protection such as umbrellas before rain or clouds. The study concludes that a PITR test can be useful in diagnosing the academic stress of middle school students.

Keywords

References

  1. 강승호.정은주(1999). 고등학생의 스트레스와 학업성적 및 정신건강 간의 관계 연구. 교육심리연구, 13(4), 405-424
  2. 권난희(2006). 중학생의 학교생활스트레스와 학교생활화 반응특성과의 관계. 영남대학교 환경보건대학원 석사학위논문
  3. 권혁호(2003). 청소년의 스트레스 경험과 대처에 관한 종단적 연구. 인하대학교 대학원 박사학위논문
  4. 김갑숙.전영숙(2005). 여고생의 신경증과 동적가족화의 관계. 미술치료연구, 12(4), 1-17
  5. 김동연.공마리아.최외선(2002). HTP와 KHTP 심리진단법. 대구: 동아문화사
  6. 김봉진(2002). 중학생이 지각하는 스트레스 수준과 건강행위 실천정도. 인제대학교 보건대학원 석사학위논문
  7. 김수주(2001). 중 고등학생의 학교스트레스가 문제행동에 미치는 영향에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  8. 김수현.김갑숙(2006). 성별에 따른 중학생 16PF 성격특성과 인물화 성격 요인과의 관계. 미술치료연구, 14(3), 509-532
  9. 김순란.최외선(2004). 초등학생의 스트레스와 '빗속의 아이'그림 반응특성에 관한 연구. 미술치료연구, 11(2), 185-210
  10. 김희선(2006). 청소년의 우울과 빗속의 사람그림 상관관계. 영남대학교 환경보건대학원 석사학위 논문
  11. 남용기(2001). 중학생의 스트레스 원인과 대처방식에 관한 연구. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 대한심신스트레스학회(1997). 스트레스 과학의 이해. 서울: 신광출판사
  13. 박영숙(1994). 심리평가의 실제. 서울: 도서출판 하나의학사
  14. 박중기(1998). 중학생의 스트레스요인과 대처방법에 관한 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 변옥순(2005). 중학생이 지각하는 스트레스 요인과 대처 양식에 관한 분석. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 손무경(2004). PITR을 통한 초등학생의 스트레스와 대처행동 측정에 관한 연구. 경성대학교 대학원 박사학위논문
  17. 신정자(2006). 중학생이 지각하는 학교생활스트레스 요인과 대처방법에 관한 연구. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 심영훈(1998). 중학생의 스트레스 원인과 그 대처방식에 관한 연구. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 오미향.천성문(1994). 청소년의 학업스트레스 요인 및 증상분석과 그 감소를 위한 명상훈련의 효과. 인간이해, 15집, 63-96
  20. 이미경(2006). 초등학생의 스트레스 및 스트레스 대처행동과 '빗속의 아이' 그림 반응특성 연구. 영남대학교 환경보건대학원 석사학위논문
  21. 이유미(1995). 청소년의 스트레스와 인지적 평가에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  22. 이화진(2005). 중학생의 스트레스 수준과 스트레스 대처유형 및 학교 적응도와의 관계. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문
  23. 정아람(2006). 초등학생의 스트레스와 스트레스 대처, 우울을 측정하기 위한 빗속의 사람 그림의 반응특성 연구. 대구대학교 재활과학대학원 석사학위논문
  24. 정태식(2005). 학습전략훈련이 초등학생의 학업불안과 시험불안에 미치는 영향. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  25. 중앙일보(2007) 1월 31일
  26. 조강래(2007). 고 3학생들의 학업스트레스원에 다른 학업스트레스 증상과 대처방식-일반계 고등학생 남녀를 중심으로-. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문
  27. 최외선.정현희(2004). 동적가족화와 심리진단. 대구: 중문출판사
  28. 최진승(1987). 중학생의 불안유형에 따른 학업성취분석과 시험의 인지적 방해 감소방안. 동아대학교 교육대학원 논문집. 13. 9-40
  29. 최진승(1988) 일반불안, 시험불안, 학업불안, 수학불안과 수학성적과의 공접 및 인과관계분석. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  30. 한미현.유안진(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각의 행동문제, 아동학회지17(1). 173-188
  31. Brooke, S.(2004). Tools of the trade- A therapist's guide to art therapy assessments. Charles C Thomas, Publisher
  32. Lack, H, S,(1996). The Person-In-The-Rain projective drawing as a measure of children's coping capacity: A concurrent validity study using Rorschach, psychiatric, and life history variables. unpublished doctoral dissertation The California School of Psychology Alameda
  33. Leifer, M., Shapiro, J. P., Martone, M. W., & Kassem, L.(1991). Rorschach assessment of psychological functioning in sexually abused girls. Journal of Personality Assessment, 56(1), 14-28 https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5601_2
  34. Machover, K.(1948). Personality projection in the drawing of the Human Figure. Springfield, IL: Charles C Thomas, Publisher