Study on the types of portfolio of MPP(multiple program provider) -Focused on the affiliates of free TV-

지상파 계열 MPP의 브랜드 포트폴리오 유형에 대한 연구

  • Lee, Moon-Haeng (Department of Journalism & Communications, University of Suwon)
  • Published : 2008.05.14

Abstract

With the rapid change of broadcasting industry, the dominant market power of Korean free TV is going down. The purpose of this study is to estimate what is their strategy to recover the actual difficulties as for advertising media and production company. We will focus on mainly their horizontal diversification, MPP(multiple program provider). They will be classified and analysed by 5 portfolio types of Aaker: Cashcow Brand, flanker Brand, Strategic Brand, Silver Bullet Brands and Branded Energizer. For this, we will study the data from Korean Broadcasting Committee, home page of each channels, etc. At result, since MPP(multiple program provider), affiliates of Korean free TV have the stable advertising revenues compared with other cable channels, there are many cases of Cashcow brands which need few supplementary investment from the parental company and influence positively for the other channel brands.

급변하는 방송 환경 속에서 지상파 방송사는 광고 매체로서 또한 제작사로서 그 역할이 위축되고 있는 것이 사실이다. 이에 따라 본 연구는 변화하는 방송 환경에 대응하기 위한 지상파 방송사의 채널사용사업으로의 진출에 주목하고 지상파 계열 MPP를 에이커(Aaker)가 제시한 캐쉬 카우 브랜드 방패 브랜드, 전략적 브랜드, 실버 블렛 브랜드, 브랜드 에너자이저 등의 5가지 브랜드 포트폴리오 유형에 따라 평가해보고자 하였다. 분석 결과, 지상파 계열 MPP들은 다른 케이블 채널에 비해 높은 광고 수익으로 안정적인 채널 운영을 하고 있는 것으로 나타나, 추가적인 지원을 필요로 하지 않고 포트폴리오 전체에 수익을 창출해주는 캐시 카우 브랜드 사례들이 많다는 것을 알 수 있었다. 뿐만 아니라, 각 지상파 방송사들 간의 포트폴리오 유형이 유사하게 나타나고 있었으며, 브랜드 간 역할도 중복되는 경우가 다수 발견되었다.

Keywords