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Developing an Independent Rendering Tool to Control Render Layer in 3D Animation Files

3D 애니메이션 파일의 렌더링 레이어를 조절하기 위한 독립적인 렌더링 도구 개발

  • 김기홍 (동서대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 최철영 (동서대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 채일진 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Published : 2008.09.28

Abstract

Since 2005, the production of feature 3D animation has been growing up worldwide and technology of hardware and software has been advanced fully enough to get over the limitation of visual expression, so that rendering weight of the whole work process is getting more important. A final file in the state right before rendering increases. the data size gets bigger. Therefore, if such final file is rendered as it is, the production schedule may not be met. For, some needless time shall be spent to call and save a high-capacity file in amendment work and to execute the rendering entirely again in addition to amendment. In this study, Maya API [1]was used to study the efficient information amendment method of extracting the rendering layers' files in order to develop a tool that executes rendering by applying such method. As the result, compliance to production schedule that is important in animation production can be done through the independent rendering tool based layer rendering that can maximize the efficiency of amendment work.

2005년부터 장편 3D 애니메이션 제작의 세계적인 증가추세와 하드웨어와 소프트웨어의 기술적 진보가 시각적 표현의 한계치를 넘어설 정도가 되면서 전체 작업 공정 중에서 렌더링(rendering)이 차지하는 비중이 더욱 중요하게 되었다. 렌더링 직전의 최종 파일은 데이터의 크기가 증가하는 문제가 발생한다. 이것은 수정 작업 시에 대용량 파일을 불러오고 저장하는 불필요한 소요시간과, 수정할 부분 외에 전체적으로 다시 렌더링을 수행하게 되는 시간을 소모하게 만든다. 본 논문에서는 연구 방법으로 Maya API를 활용하여 렌더링 레이어들의 정보 수정 방법을 연구하고 이를 적용하여 렌더링을 실행하는 Tool을 구현하는 것이다. 연구결과, 상업적인 애니메이션 제작에서는 제작 일정의 준수는 매우 중요하다. 그러므로 수정 작업에서 효율을 극대화 할 수 있기 위하여 독립적인 렌더링 툴 기반의 레이어 렌더링 구현이 필요하다고 판단된다.

Keywords

References

  1. 김기홍 "다수의 대용량인 3D Render 파일을 위한 3D CG 소프트웨어와 독립적으로 Render Option 값 추출과 적용 가능한 Net-Work Rendering Tool 구현", 한국애니메이션학회, 애니메이션 연구, Vol.3 No.1, 2007.
  2. 김현빈, 김기호, 김진서, 김해동, 박창준, 이지형, 정일권, 추상우, 이민기, "휜히보이는 디지털시네마", ETRI, 2006.
  3. 채일진, "애니메이션 효율적 공정관리를 위한 캐릭터 셋업", 한국콘텐츠학회, 한국콘텐츠학회논문지, 7권, 4호, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.4.133
  4. 한국전자통신연구원, 3D 애니메이션 기술/시장 보고서, 2000.
  5. Alias, "The Art of Maya," Alias System, 2005.
  6. Alias, "Maya 8.5 Help Documents," Alias System, 2007.
  7. David A.D. Gould, "Complete Maya Programming," 2003.