DOI QR코드

DOI QR Code

Development of the Automobile Industry and Capitalism in Korea

한국자본주의와 자동차산업의 전개

  • Published : 2008.09.28

Abstract

The objective of this study is to use the Korean Automobile Industry to exemplify typical problems with Korean capitalism by studying the structural characteristics of the Asian New Industrialization movement and analyzing the establishment and reorganization of the Korean Big Three System. Through comparative analysis taken from previous research, it was found that the Asian New Industrialization movement emphasized not only exports also but also included the importing of parts to Japan. Additionally, the pattern of development, technical accumulation, and other characteristics of the automobile industry were analyzed from the perspective of the Asian New Industrialization movement. Since the start of this movement is closely associated with the history of Korean capitalism, we have also analyzed the structural characteristics of the Korean New Industrialization movement. Through this analysis, that the study clearly shows that the Korean Automobile Industry has the framework characteristics of the Asian New Industrialization movement.

본 연구는 아시아신공업화의 구조적 특징 하에서 한국자본주의 문제점이 전형적으로 나타나는 자동차산업을 대상으로 하여 한국 빅 쓰리체제의 확립 및 재편성에 대해 분석하는 것이다. 특히 선행연구에서 비교 분석을 통해, 아시아신공업화는 수출뿐만 아니라 대일부품수입으로 대변되는 부품공급도 포함하고 있음을 강조하였다. 또한 아시아신공업화 하에서 한국자본주의사에서 구축된 자동차산업의 발전패턴, 기술집적 등의 요점, 즉 한국 신공업화의 구조적 특질에 대해 분석하였다. 이러한 분석을 통해, 자동차산업은 아시아신공업화의 Frame-work의 특징을 가지고 있다는 점을 명백히 한다.

Keywords

References

  1. 植田浩史, 일본자동차산업의 전개와 생산시스템, 미네르바서방, 1993.
  2. 中川信義, 인트라아시아무역과 신공업화, 동경대학출판회, 1997.
  3. 中村静治, 현대자동차공업론, 有斐閣,1983년.
  4. Deutsches Museum, Automobile, 1989, S. 12.
  5. 下川浩一, 전후일본경영사 제2권, 동양경제신보사, 1990년.
  6. 坂本清, 경영혁신에 대한 어프로치, 八千代출판, 1996.
  7. 植田浩史, "자동차산업의 기업계층구조(1)(2)", 오사카시립대학경제연구회, 1989.
  8. 中川信義, 아시아신공업화와 일미경제, 동경대학출판회, pp.3-44, 1990.
  9. 中岡哲朗, "いわゆる後発性の利益と中進国の技術的追いつき過程(上)",経済学雑誌, 1986.
  10. 현영석(佐藤静香역) 한국자동차산업 세계사상사, 1991.
  11. 임천석 일본자동차산업의 경쟁력 강화와 하청분업 생산의 역할 KIEP(대외경제정책연구원), 1993.
  12. A. H. Amsden, Asias Next Gient: South Korea and Late Industrialization, Oxford Univ. Press, p.20, 1989,
  13. 渡辺利夫, 現代韓国経済分析-開発経済学과 現代アジア, 勁草書房, pp.4-17, 1982.
  14. 中岡哲朗, "いわゆる後発性の利益 と中進国の技術的追いつき過程(上)",経済学雑誌, 1986.
  15. 김영호, 동아시아공업화와 세계자본주의, 동양경제신보사, 1988.
  16. 김정일.中川信義, 한국자동차부품메이커에 관한 실태조사(2000년 6월20일-7월1일), 오사카시립대학경제연구소, 2001년3월,
  17. 김정일.中川信義, 한국자동차메이커 및 자동차부품메이커에 관한 실태조사(2001년 3월18일-3월24일), 생산시스템연구회,2001년9월.
  18. 中川信義,アジア経済論と新工業化,1996.
  19. Akira Suebiro, キャッチアップ型工業化論,名古屋大学出版会, 2000.
  20. 伊丹敬之외, 경쟁과혁신-자동차산업의 기업성장, 동양경제신보사, 1988.
  21. 中川信義,Cross-Border M&A 및 Allianceと自動車産業の世界的再編成, 2000.
  22. 中川信義,제3세계와 국가자본주의, 오사카시립대학경제연구소, 1980.