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Relationship among Role Conflict, Ambiguity, Overload and Service Delivery Level of Tour Conductor

국외여행인솔자의 역할갈등, 모호성, 과부하와 서비스 제공 수준과의 영향관계

  • Published : 2008.09.28

Abstract

Many approaches exist for studying travel service quality, employee's satisfaction, and traveler' satisfaction. Although tour conductor play an important role in travel service, there is a lack of research on how to conceptualize and measure tour conductor's role, role stress and service delivery level. So this paper presents a conceptual framework and research approach for examining the role conflict, ambiguity, overload, and service delivery level of tour conductor in group package and the impacts of role stress on service delivery level. Results indicate that there are significant affection on service delivery level of TC among the role conflict, ambiguity, and overload. For the most part, the role conflict and ambiguity more impacted on responsibility and empathy with service encounter, the role overload affected on professional and tangibles. In conclusion, the studies reported here highlight the importance of individual effort as well as organizational police in reducing strain and improving service delivery level.

여행서비스 품질, 종사원 만족, 그리고 여행자 만족 등의 많은 연구가 진행되어 왔다. 여행서비스 제공에 있어 국외여행인솔자가 중요한 역할을 수행하고 있음에도 불구하고, 인솔자의 역할, 역할관련 스트레스, 그리고 서비스 제공 수준 등에 대한 연구는 미진한 형편이다. 그래서 이번 연구에서는 역할 관련 스트레스인 역할 갈등, 모호성, 그리고 과부하와 서비스 제공수준에 대한 개념적 정의에 대한 논의를 수행하고, 이들 변수들에 대한 조사를 수행한다. 또한 서비스 제공수준의 영향 요소를 파악하고 역할 갈등 등의 스트레스 요인이 국외여행인솔자의 서비스 제공수준에 미치는 영향 관계를 파악한다. 분석 결과를 보게 되면, 역할 갈등, 역할 모호성, 그리고 역할 과부하 등의 요소들이 국외여행인솔자의 서비스 제공수준에 유의한 영향을 미치는 것을 볼 수 있다. 특히, 서비스 접점과정에서 역할 갈등과 모호성은 응대성과 감정이입에 영향을 미치는 것을 볼 수 있으며, 역할 과부하는 전문성과 외모연출과 영향관계를 갖는 것을 볼 수 있다. 결론적으로 국외여행인솔자의 스트레스를 줄이고 서비스 제공수준을 향상시키기 위해서는 인솔자 개인의 노력뿐만 아니라 조직차원의 정책 등이 필수적인 요소이다.

Keywords

References

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