DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Visual Organizer for supporting Web-based Instruction

웹 기반 학습 프로그램을 지원하는 시각적 조직자(Visual Organizer) 전략의 효과

  • 한안나 (대구가톨릭대학교 교육학과)
  • Published : 2008.09.28

Abstract

The purpose of this study is to implement a visual organizer which enables learners to support web navigation as well as visual understandings in the electronic document space. I developed a visual organizer according to design principles of visual organizer, and then analysed the effect of a visual organizer on the students' disorientation, perceived usefulness, perceived usability, satisfaction and use intention. According to the result, using the visual organizer was more effect than conventional web-based instruction in view of navigation and visual understandings.

본 연구는 웹 기반 학습 상황에서 전자 텍스트 문서 공간에 대한 시각적 이해를 돕고 네비게이션을 지원할 수 있는 시각적 조직자(visual organizer)의 구현에 관한 것이다. 선행 연구된 시각적 조직자의 설계원리에 따라 시각적 조직자를 개발하고 방향감 상실, 인터페이스 만족도, 지각된 유용성과 사용 용이성, 지속적 이용의도 측면에서의 효과를 분석하였다. 그 결과 기존 웹 기반 학습 프로그램에 비해 모든 면에서 긍정적인 효과를 볼 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김회수, 하이퍼텍스트 학습상황에서 메타인지, 인 지오류, 인지오류 감지 및 하이퍼텍스트 구조가 저작체제 학습에 미치는 효과. 교육공학연구, Vol.11, No.1, pp.123-160, 1995.
  2. 나일주, 시각 지능, 서울대학교 교육행정연수원 강의자료, 2003.
  3. 나일주, 비쥬얼, 언어, 그리고 문화, 서울대학교 교육공학연구회 특강 자료, 2004.
  4. 나일주, 한안나, 전자텍스트 설계에서 시각지능이 론을 적용한 시각적 조직자 프로토타입 개발 연구, 평생학습사회, 제2권, 제2호, pp.137-162, 2006.
  5. 신용선, "웹 기반 학습에서 시각적 조직자가 학습자의 시지각 수준에 따라 학습 결과에 미치는 효과", 서울대학교 석사학위 논문, 2006.
  6. 양용칠, 웹 기반 학습 환경에서 학습자의 자기조절 학습기능 습득을 지원하는 교수설계 전략의 효과. 교육공학연구, Vol.20, No.4, pp.3-23, 2004.
  7. 윤지은, "디지털콘텐츠 특성의 이용자 지각과 이용의도에 관한 연구", 경기대학교 박사학위 논문, 2006.
  8. 임정훈, 하이퍼미디어 연구에서 메타인지 이론이 갖는 의의와 활용 방안 탐색. 한국초등교육, Vol.9, No.1, pp.313-348, 1997.
  9. 한안나, 웹 기반 학습에서 시각적 조직자의 개발과 효과에 관한 연구, 교육공학연구, Vol.22, No.2, pp.115-142, 2006.
  10. S. M. Alessi and S. R. Trollop, Computerbased instruction: Methods and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, Inc, 1985.
  11. R. E. Beasley and M. L. Waugh, Cognitive mapping architectures and hypermedia disorientation and empirical study, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia archive, Vol.4, No.2, pp.239-255, 1995.
  12. K. L. Beissner, D. H. Jonassen, and B. L. Grabowski, Using and Selecting Graphic Techniques to Acquire Structural Knowledge. Performance Improvement Quarterly, Vol.7, No.4, pp.20-38, 1994.
  13. S. K. Card., G. G. Robertson. and W. York, "The WebBook and the Web Forager: An Information Workspace for the World-Wide Web," CHI96 Electronic Proceedings, 1996.
  14. J. G. Conklin, Hypertext: an introduction and survey. IEEE Computer, Vol.20, No.9, pp.12-40, 1987. https://doi.org/10.1109/MC.1987.1663693
  15. F. D. Davis, R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw, User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, Vol.35, No.8, pp.982-1003, 1989. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  16. D. Dee-Lucas and J. H. Larkin, Text representation with traditional text and hypertext (Tech. Rep. H. P. #21). Department of Psychology Carnegie Mellon University, 1992.
  17. T. Frick, E. Kisling, W. Cai, B. Yu, F. Giles, and J. P. Brown, Impact of navigational models on task completion in Web-based information systems. Paper presented at the National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, Houston, TX, 1997.
  18. G. W. Furnas, Effective view navigation, Proceedigns of CHI'97, Atlanta. ACM, 1997.
  19. G. Gay, D. Trumbell, and J. Mazur, Designing and testing navigational strategies and guidance tools for a hypermedia program. Journal of Educational Computing Research, Vol.7, No.2, pp.189- 202, 1991. https://doi.org/10.2190/8CE4-8G6F-5UME-TA99
  20. C. Graham, Vision and Visual Perception. John Willey & Sons Inc, 1999.
  21. J. M. Heines, Screen Design Strategies for Computer-Assisted Instruction, Bedford, Mass: Digital Equipment Corporation, 1984.
  22. I. Herman, Graph Visualization and Navigation in Information Visualization a Survey. IEEE Transaction on Visualization and Computer Graphics, Vol.6, No.10, pp.1-21, 2000. https://doi.org/10.1109/2945.841117
  23. L. E. Holmquist, The Zoom Browser: Showing Simultaneous Detail and Overview in Large Documents. In Human IT, Vol.2, No.3, pp.131-150, 1998.
  24. K. Hornbaek and E. Frokjaer, Reading Patterns and Usability in Visualizations of Electronic Documents. ACM Transactions on Computer- Human Interaction, Vol.10, No.2, pp.119-149, 2003. https://doi.org/10.1145/772047.772050
  25. S. M. Huang, C. W. Wei, P. T. Yu, and T. Y. Kuo, An empirical investigation on learners' acceptance of e-learning for public unemployment vocational training. International Journal of Innovation and Learning, Vol.3, No.2, pp.174-185, 2006. https://doi.org/10.1504/IJIL.2006.008419
  26. D. H. Jonassen, Hypertext as instructional design. ETR&D, Vol.39, No.1,pp.83-92, 1991. https://doi.org/10.1007/BF02298109
  27. D. H. Jonassen and S. Wang, Acquiring structural knowledge form semantically structured hypertext. ERIC Document Reproduction Service No.ED 348 000, 1992.
  28. D. E. Kieras, Initial mention as a signal to thematic content in technical passages. Memory & Cognition, Vol.8, pp.345-353, 1980. https://doi.org/10.3758/BF03198274
  29. P. Kommers, 하이퍼미디어 활용에 관한 연구, 김동식, 정옥년, 고윤희(편역), 하이퍼미디어 연구 에서의 쟁점, 서울:원미사, pp.255-290, 1999.
  30. A. Marcus, Principle of effective visual communication for graphical user interface design, Graphic design guide for usable guides, Siggraph95, 1995.
  31. D. M. Moore and F. M. Dwyer, Visual literacy : A spectrum of visual learning. Educational Technology Publications, 1994.
  32. S. Mukherjea, Information Visualizations for Hypermedia Systems. ACM Computing Survey, Vol.31, No.4, pp.1-6, 1999.
  33. J. Nielson, Evaluating hypertext usability. In D. H. Jonassen and H. Mandl(Eds.) Desgining hypermedia for learning. N.Y.: Spinger-Verlag, 1990.
  34. H. Parunak, Hypermedia typologies and user navigation. In Proceedings of Hypertext '89 Conference, Pittsburgh. PA, pp.43-50, 1989.
  35. T. C. Reeves and S. W. Harmon, User interface rating tool for interactive multimedia. http://kramer.ume.maine.edu/eev/4.html, 1993.
  36. E. M. Rogers, Diffusion of Innovation(4th ed), New York: Free Press, 1995.
  37. N. A. Stanton, R. G. Taylor, and Tweendie, Maps as a navigational aids in hypertext environments: an empirical. Journal of educational multimedia and hypermedia, Vol.1, No.4, pp.431-444, 1992.
  38. B. Tuckman, Conducting educational research (5th ed). Forth Worth, TX: Harcourt Brace, 1999.
  39. K. Utting and N. Yankelovich, Context and orientation in Hypertext Networks, ACM Trans. On Information Systems, Vol.7, pp.58-84, 1990.
  40. A. Venkatesh, Determinants of perceived ease of use: Integrating of personal computers in homes: Adoption determinants and emerging challenges. Management Information System Quarterly, Vol.25, No.1, pp.71-102, 2001. https://doi.org/10.2307/3250959