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Development of Efficient Training Material through Danger Analysis to Various Encounter Types using Training Ship

실습선을 이용한 선박 조우형태별 위험도 분석을 통한 효율적인 실습 교육자료 개발

  • Park, Young-Soo (Ship Operation Training Center, National Korea Maritime University) ;
  • Lee, Yun-Sok (Ship Operation Training Center, National Korea Maritime University)
  • 박영수 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원)
  • Published : 2008.03.01

Abstract

In the maritime universities, cadets of deck part should practice on board training using training ships of university or merchant vessels of company for 1 year according to STCW Convention. For training period, trainees are educated many education items as to positioning ability, chart work ability, vessel operation ability and cargo operation ability etc. Among many abilities, vessel avoiding ability which is demanded as a basic ability for deck officer can't be gained easily, because avoiding maneuver of ship controlled by cadets is not allowable regally and encounter situations occur randomly. This paper investigated CPA to the various encounter types with other vessels during the ocean going navigation of T.S Hannara. We analysis danger degree per each encounter type, and proposed a basic material of efficient training education about proper look-out and avoiding maneuver.

해양계열 대학에서는 STCW협약에 의거하여 항해계열 실습생은 1년 동안 승선실습을 대학 실습선 및 해운선사를 통한 위탁실습을 수행하고 있다. 한국해양대학교 및 목포해양대학교는 실습 교육프로그램에 의거하여 학기별 약 4${\sim}$5회의 연안 항해 실습과 1회 정도의 원양항해 실습을 진행하고 있다. 실습교육 프로그램에는 초급항해사에게 필요한 위치결정능력, 해도작업능력, 국제해상충돌방지규칙을 포함한 선박운항능력, 화물관리능력 등과 같이 많은 내용을 요구하고 있다. 또한 초급항해사에게 항해 중 가장 기본적으로 요구되는 충돌 회피를 위한 선박조종 실습은 안전운항에 대한 법적 책임 및 타선박과의 불규칙한 조우로 인해 직접적인 충돌회피 조종 실습이 곤란할 뿐만 아니라, 타 선박과의 조우하는 상황 자체가 극히 제한되어 있다. 이에 이 연구에서는 한국해양대학교 실습선 한나라호의 원양항해 중 타선박과의 조우형태를 조사하여 해양계열 대학 실습생 및 초급 항해사에게 실제 해역에서 발생할 수 있는 조우상황별 위험도를 분석하여, 이를 기초로 충돌 회피를 위한 효율적인 판단 능력 향상을 위한 기초 실습교육 자료를 개발하고자 한다. 그리고 추후에는 이러한 자료를 선박조종시뮬레이터 적용하여 임의의 조우 상황 하에서 안전한 선박조종이 가능하도록 교육 훈련함으로서 보다 효율적인 실습 교육에 이바지 할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 박진수, 박영수, 이형기(2006), "(最新)해상교통공학", pp56-57
  2. 이준범, 오진석, 이재식(2006), "선박조종시뮬레이터를 이용한 반복항해훈련이 선박조종에 미치는 영향", 한국항해항만학회지 30권 6호, pp427-432. https://doi.org/10.5394/KINPR.2006.30.6.427
  3. 해인출판사(2001), "1978선원의 훈련, 자격증명 및 당직근무의 기준에 관한 국제협약과 1995 개정 규정"

Cited by

  1. A Study on the Initial Action of Navigators to Avoid Risk of Collision at Sea vol.38, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5394/KINPR.2014.38.4.327