DOI QR코드

DOI QR Code

A Kinematic Characteristics of Throwing Performance on Period When Blind's became Sightless

시각장애인의 실명시기에 따른 던지기 동작의 운동학적 특성

  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study is to compare and analyze a kinematic characteristics of throwing performance among born visually impaired, postnatal visually impaired and visually correct people through their kinematic characteristics. Another purpose of this study is to prevent injury and improve blind's exercise leadership and physical abilities. Three video cameras were used and each camera's shooting velocity was 60field/sec. Then the longest thrown pose was collected and analyzed by using Kwon 3D ver. 3.1 program. The results obtained from this study were followings; 1. During release, the fastest speed of ball was visually corrected followed by postnatal visually impaired and then born visually impaired. 2. Visually corrected used wrist joint well and had wide body round range with similar motion patterns, however born visually impaired couldn't do this at all. 3. Visually corrected used waist to lead shoulder at Phase 2 while throwing ball, but some of born visually impaired and postnatal visually impaired couldn't use waist to lead shoulder. 4. Visually corrected looked at the way where ball would go, but blinds couldn't look where ball would go. 5. Not like visually corrected who show similar patterns, born visually impaired showed each different patterns and some postnatal visually impaired showed similar patterns with visually corrected. 6. While throwing ball, visually corrected showed flexible weight-movement, postnatal visually impaired were not good as visually corrected, and born visually impaired couldn't do weight-movement at all. Synthetically, this result showed that throwing motions are affected a lot by the time when people became blind.

본 연구는 선천적 시각장애인과 후천적 시각장애인 그리고 정안 인을 대상으로 운동학적 특징을 비교 분석해보아, 시각장애인들의 운동지도와 운동능력의 향상 그리고 부상방지를 목적으로 한다. 비디오카메라는 3대를 사용하여 촬영속도는 60field/sec로 하였으며 가장 멀리 던진 자세를 선택하여 Kwon 3D ver. 3.1프로그램으로 자료를 분석 하였다. 실험의 결과는 1. 릴리스 시의 공의 속도는 정안 인이 가장 빠르고 후천 맹, 선천 맹의 순서로 나타났다. 2. 정안 인은 손목관절을 잘 이용하고 몸의 회전범위가 크며 서로 비슷한 동작 패턴을 보이고 있으나 선천 맹 은 전혀 그렇지 못했다. 3. 정안 인은 제2국면(P2)에서 허리가 어깨를 리드하며 공을 던지고 있으나, 선천 맹 과 후천 맹의 일부는 허리가 어깨를 리드하지 못했다. 4.정안 인들은 공이 날아 갈 방향을 쳐다보며 공을 던지나, 시각장애인들은 공이 날아 갈 방향을 쳐다보지 못했다. 5. 정안 인이 비교적 비슷한 패턴을 보이며 던지는데 비해, 후천 맹은 정안 인과 일부 비슷한 패턴을 보이고 있고, 선천 맹 은 각기 전혀 다른 패턴을 보이고 있다. 6. 정안 인의 체중이동이 잘되고 있는데 비해, 후천 맹 은 정안 인보다 좋지 못하고 선천 맹은 체중이동이 안 되고 있다. 이상을 종합해 보면 실명 시기가 던지기 동작에 많은 영향을 미친 다는 것을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. 구희웅, 김영우, 최향섭, 이해효(1998). 시장애학생 체육과 지도자료, 국립특수교육원.
  2. 김진구, 표내숙, 박상범, 이강헌, 조국래, 정현채 공역(2001). 운동제어와 학습, 도서출판 대한 미디어.
  3. 최범규.김선진(2001). 운동기술획득의 따른 운동협응 형태의 변화와 발달적 특성, 한국스포츠 심리학회지, 12(2), 39-35
  4. 김선진.최범규.박승하.최시호(1999). 초등학교학생들의 던지기 동작 협응형태 변화에 대한 연구, 한국체육학회지, 38(4), 208-220.
  5. 박순희(2005). 시각장애아동의 이해와 교육. 서울 : 학지사
  6. 박홍일(2003). 시각장애학교 중학생 수업 시 운동 상해, 단국대학교 특수교육대학원, 석사학위논문.
  7. 장명재, 김경숙, 장경호, 최원현(1998). 특수체육 이론과 실기. 서울 : 도서출판 태근
  8. 이건범(1998). 초.고등, 대학교 투수의 빠른 오버 암 피칭 동작에 대한 운동학적 분석, 서울대학교 교육학 박사학위 논문.
  9. 최인애, 박광동, 이연종, 이종훈, 이경일, 강경환, 서정석, 인희교, 김차남 공역(2002). 스포츠생체역학, 서울; 대한미디어
  10. Anderson, D, I, & Sidaway, B, (1994). Coordination changes associated with of a soccer kick. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65, 2, 93-100 https://doi.org/10.1080/02701367.1994.10607603
  11. Ferrell, K. A. (1986). Infancy and early childhood. In G. T. School(Ed.), Foundations of education for blind and visually handicapped children and youth: Theory and ractice(pp. 119-135). New York: American Foundation for the Blind.
  12. Ferrell, K. A. Trief, E., Dietz, S. J., Bonner, M. A., Cruz, D., Ford, E., & Stratton, J. M.(1990). Visually impaired infants research consortium(VIIRC): First-year results. Journal of Visually impairment & Blindness 84(8), 404-410.
  13. Grovenfeld, M., & Jan,J. E. (1992). Intelligence profiles of low vision and blind children. Journal of Visual Impairment & Blindness, 86(1), 68-71.
  14. Hatton, D. D., Bailey, D. B., Burchinal, M. R., & Ferrell, K. A. (1997). Developmental growth curves of preschool children with vision impairments. Child Development, 68(5), 788-806.
  15. Haywood, K. M.(1993). Life span motor development(second edition). Champaign, IL; Human Kinetics.
  16. Loftin, M. (1997). Critical factors in assessment of students with Visual impairments. RE: view, 28(4), 149-159.
  17. Lowenfeld, B.(1981). Effects of blindness on the cognitive functions of children. Berthold Lowenfeld on blindness and blind people. New York: American for the Blind.
  18. NeIson, J, K, Thomas, J, R, Nelson, K. R. & Abraham, P, C.(1986). Gender differences in children's throwing performance : Biology and environment, Research Quarterly for Exercise and sport, 57, 280-287. https://doi.org/10.1080/02701367.1986.10608088
  19. Plagenhoef, S.(1971). Patterns of human motion: A cinematographic analysis. Englewood Cliffs, N. J., Prentice-Hall.
  20. Steenbergen, B, Marteniuk, R, G., & Kalbfeisch, L, E (1995). Achieving coordination in prehension: Joint freezing and postural contributions. Journal of Motor Behavior, 27,4,333-348. https://doi.org/10.1080/00222895.1995.9941722
  21. Wickstrom, R. L (1983). Fundamental motor patterns. Philadelphia ; Lea & Febiger.