Performance Analysis of IR/RF-DSRC for Improved High Density ITS Service

개선된 ITS 서비스 제공을 위한 IR/RF-DSRC 성능 분석

  • 곽수진 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학부) ;
  • 김재명 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학부) ;
  • 이상선 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학부)
  • Published : 2008.08.30

Abstract

OBE(On Board Equipment) of IR(Infrared)/RF(Radio Frequence)-DSRC(Dedicated Short Range Communication) are set up 1.25 million cars because Korea Highway Cooperation supplied in HiPass(Domestic Electronic Toll Collection System). But this DSRC system has strength and weakness of service for BIS(Bus Information System) or UTIS(Urban Traffic Information System) because BIS and UTIS are required vary high communication's performance and management. In this paper, Efficiency of IR/RF-DSRC is analyzed performance of MAC(Medium Access Control) by computer simulation for services of BIS or UTIS, so Suggested to be commensurated with medium of there service. Specially, DSRC is needed high mobility and throughput in the vary short communication range, so Analysed the transmission rate of data in each communication medium over the specific character of the MAC frame.

본 논문에서는 국내 ETC(Electronic Toll Collection)인 한국도로공사의 하이패스 시스템의 보급에 힘입어 2008년 현재까지 약 125만대가 보급되어 있는 IR(Infrared)/RF(Radio Frequency)-DSRC(Dedicated Short Range Communication)를 BIS(Bus Information System) 혹은 UTIS(Urban Traffic Information System)와 같은 보다 향상되고, 많은 차량 단말(OBE; On Board Equipment)을 제어해야 하는 시스템에 사용하기 위한 척도로써 IR/RF-DSRC의 전송 효율에 관한 성능을 시뮬레이션을 통해 평가하고, 각 시스템의 장단점을 찾아보고자 한다. 특히 DSRC는 짝은 통신 영역에서 높은 이동도를 갖는 개체에게 고속의 데이터를 전송하여야 한다는 점에서 일반적인 통신 시스템에 비해 MAC(Media Access Control)의 속성이 가장 중하다고 할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 이러한 매체 접근성의 관점에서 IR/RF-DSRC, 두 시스템의 성능을 분석하고자 한다.

Keywords