Analysis of the Factors Influencing the Image of the Construction Industry

건설 산업 이미지 영향 요인 분석에 관한 연구

  • 김상범 (동국대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 이정대 (동국대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 박민제 (동국대학교 사회환경시스템공학과)
  • Published : 2008.10.31

Abstract

The construction industry has been leading the growth of the nation's economy not only by providing with various infrastructure projects but also by positively impaction related industries such as crating numerous job opportunities. Relevant statistics show the production amount of construction taking about 17.5% of the GDP (Gross Domestic Product). In spite of its positive impacts on the economy, image of Korea construction industry is generally reflected as negative mainly because of its environmental disruption, low payment, bribe, fraudulent work and inefficiency. It brings students to be reluctant choosing the construction industry as their carrier path and governmental and principal research status. Therefore it has been difficult to recruit highly qualitied human resources to the industry while the morale of the whole industry has gradually become demoralized. To improve this stand, many domestic researchers carried out research projects for improving the image of Korea Construction Industry. This study also sympathizes with necessity of improving the negative image of construction industry to remain as one of the leading industry in the 21st century. Especially, this study focused on finding important factors which have significant influences on the image of the industry. Through out the research, image influence factors was identified by rigorous literature review and interviews as industrial and academic experts. Factors, then, categorized and used as the main framework for the survey which designed to fine the degree of impacts on the image of the construction industry. In analyzing the survey results, various statistical techniques was employed including factor analysis, Chi-Square-Test, Correlation Analysis and Multiple Linear Regression. Identified as the most influent factors to the image of the construction industry include morale of construction employee, and prospects the industry which of the judgement by payment, impacts on nation's economy, future of the industry, etc.

건설 산업은 국민 생활의 편의를 도모하고 산업의 기반시설을 구축하며 GDP의 약 17.5%를 차지할 정도로 국민 생활과 경제에 있어 중요한 위치를 차지하고 있는 국가 기반 산업이다. 그러나 건설 산업은 긍정적인 역할에도 불구하고 환경파괴, 저임금, 편향된 언론 보도 등으로 인하여 3D 업종, 비리, 부실, 비효율, 불신 등 부정적 이미지로 언론이나 일반 대중에게 투영되고 있는 것이 현실이다. 이로 인해 대학에서 건설관련 전공을 기피하는 현상이 발생하고 결과적으로 건설 산업으로 우수 인력 유입이 억제되고 있어 산업의 미래기반이 취약해 지고 있다. 또한, 건설 산업에 대한 R&D(Research and Development) 투자비 저조, 건설종사자들의 사기저하, 등 산업전반에 걸쳐 여러 문제점을 야기하고 있다. 본 연구는 건설산업이 21세기에 첨단산업의 하나로서 거듭나기 위해 건설 산업의 부정적인 이미지를 개선하고 우수인력과 연구개발을 위한 활발한 투자를 유치해 나가야 한다는 필요성에서 시작되었다. 특히, 건설 산업 이미지에 영향을 미치는 주요 요인을 체계적으로 찾아내어 구체적인 이미지 향상방안을 마련할 수 있는 기반을 마련하고자 하는데 초점을 맞추었다. 본 연구에서는 건설산업 이미지 영향요인 후보군을 도출하였고, 다양한 통계분석 기법을 활용하여 건설 산업 이미지 주요 영향 요인을 도출하였다. 연구 결과, 건설 산업 이미지에 영향을 미치는 정도는 건설업체 및 종사자의 도덕성, 건설업의 장래성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 건설 산업 이미지 주요 영향 요인으로는 임금, 경제성장 기여도, 타 산업의 파급효과, 환경파괴성, 부동산투기 여부, 건설 종사자의 신뢰성, 건설업체의 장래 성장성, 건설업의 장래 부가가치성으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 강성현, '동영상 강의로 배우는 SPSS 12.0K 통계자료분 석', (주)통계정보, 2005
  2. 건설교통부, 2003-2005년 건설교통백서, 2005
  3. 김상범, '건설 산업 이미지 향상전략 개발을 위한 해외 벤 치마킹 연구 - 미국∙영국 사례 연구', 건설문화원, 2004.9
  4. 김상범, '건설산업 이미지 향상 전략 개발을 위한 해외 벤 치마킹 연구', 대한토목학회. 2008. 1
  5. 김예상, '미국 건설 산업 왜 강한가?', 보성각, 한미파슨스, 2003
  6. 김한수, '영국 건설 산업의 혁신전략과 성공사례', 보성각, 한미파슨스, 2003
  7. 김한수, 조훈희, 김상범'건설산업 이미지 향상 전략 개발을 위한 해외 벤치마킹 연구', 한국건설문화원, 2006.2
  8. 대한건설협회,' 민간건설백서", 2003.12, p.22
  9. 박흥규,' 아파트 브랜드에 대한 기업이미지 연구', 서울: 중 앙대 신문방송대학원 석사학위 논문, 2001.8, p.10
  10. 이상범, 조영준, 임남기, '건설업체의 브랜드 아파트 마케 팅 전략 방안', 제4권, 제3호, 한국건축시공학회 논문집, 2004.9
  11. 이의섭, 김민형, '건설업 이미지 및 취업환경 인식조사', 한국건설산업연구원, 1995.12
  12. 주택산업 연구원, '소비자 만족도 제고를 위한 아파트 상 품개발 전략 보고서', 2004
  13. 조훈희, 박우열, 김한수, '건설 산업 이미지 향상 전략 개 발을 위한 일본사례 벤치마킹 연구', 제21권 제11호, 대한건축학회 논문집, 2005.11
  14. 조훈희, 박우열, '건설 산업 이미지 향상전략 개발을 위한 해외 벤치마킹 연구 - 한국∙일본 사례 연구', 건설문화 원, 2004.9
  15. 지상욱 외 5인, '건설 산업 합리화를 위한 국가지원체계 구축', 한국건설기술연구원, 2000.12
  16. 대한건설협회(http://www.cak.or.kr/) 기획홍보실 자료, 2005.11
  17. ASCE, 'Body of Knowledge for 21st Century: Preparing the Civil Engineers for the Future', 2003.9
  18. BRT, 'A White Paper from THE BUSINESS ROUNDTABLE - Confronting the Skilled Construction Work Force Shortage(A Blueprint for the Future)' , CONSTRUCTION COST EFFECTIVENESS TASK FORCE, 1997
  19. Markin, Rom J. Jr, 'Consumer Behavior; A Cognitive Orientation', New York: MaCmillian, Publishing Co. Inc, 1974, p.122
  20. Kotler, P, "Marketing Management, 10th ed.", Prentice Hall, 2000
  21. http://www.bobthebuilder.org/, 2005.12
  22. http://www.change-construction.org/index.htm/, 2006.1
  23. http://www.citb.org.uk/, 2006.2
  24. http://www.citb.org.uk/news/Campaigns/ 2004_positive_image/, 2006.2
  25. http://www.constructingexcellence.org.uk/ resourcecentre/peoplezone/respect.jsp/, 2006.3
  26. http://www.constructmyfuture.com/, 2006.3
  27. http://www.constructmyfuture.com/ CHOOSE.HTML/, 2006.3
  28. http://www.encyber.com/, 2006.1
  29. http://www.hitentertainment.com/ bobthebuilder/, 2005.12
  30. http://www.nccer.org/, 2006.2
  31. http://www.ncw.org.uk/, 2006.2