한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집 (Communications of Mathematical Education)
- 제22권3호
- /
- Pages.383-397
- /
- 2008
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
Lakatos의 증명 및 반박과 학생들의 수학적 사고의 비교에 관한 연구
Research about comparison on Lakatos' proofs and refutations with students' mathematical thinking
- You, Hyun-Seung (Kyungsung University) ;
- Lee, Byung-Soo (Kyungsung University)
- 발행 : 2008.09.30
초록
문제 해결에 있어서 수학적 사고의 필요성은 절대적이다. 이 논문에서는 먼저 기존의 수학적 사고에 대해 확인하고 Lakatos의 증명과 반박의 과정을 통한 수학적 예에서 학생들이 어떻게 수학적 사고를 형성하는지를 살펴본다.
In problem solving, the necessity of mathematical thinking is absolute. In this paper, with an established theory about mathematical thinking, we will try to observe how the students can form mathematical thinking through a mathematical example in mathematical class by using Lakatos' process of proofs and refutations.