A Methodology of Implementing the Business Process-based Knowledge Management System and its Case Study

BPM 기반의 KMS 통합 구축 방안 및 적용사례: 'H'중공업 영업 및 견적업무 프로세스를 중심으로

  • 김태철 (현대중공업 정보기획부) ;
  • 장길상 (울산대학교 경영대학 경영정보학과)
  • Published : 2009.09.01

Abstract

R In today's competitive and global business management, Concern of an enterprise is to strengthen the core competency and improve it's internal business process. Therefore, Interest in BPM(Business Process Management) has grown rapidly. BPM is recognized as best solution to meet the needs of organizations that seek the cost down, integration of information, reducing of risk, improvement of productivity. In the past, the company have usually made huge investments in knowledge management systems which are based on repository keeping tacit knowledge. But this paper shows feasibility of implementation of business process-based knowledge management system that could link knowledge with business process. From an academic point of view, Although There could be several ways to build the business process-based KMS. In this paper, when BPM project and KMS project were started at the same time, the way of how to provide workers with task-related knowledge was discussed. As an case study, an estimate process of H company was analyzed and process modelling was carried out and conceptional architecture framework was depicted.

Keywords

References

  1. 강병영, 김은정, "지식경영 성공요인이 지식경영 활동과 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 - 국내 제조기업과 비제조기업을 중심으로", 정보시스템연구, 제16권, 제2 호, pp.145-169, 2007.
  2. 김영걸, 유성호, 이장환, "성과측정체계 및 업무 프로세스분석에 기반한 지식전략계획 (P2-KSP) 수립 방법론에 관한 연구", 경영정보학회 추계학술대회, pp.343-352, 1999.
  3. 김주협, 강주협, "BPM 구축과 프로세스 혁신활동과의 연계성 확보 방안", Entrue Journal of Information Technology, 제4권, 1호, 2005.
  4. 김훈태, 이용한, 차석일, "BPM의 도입 및 평가방안에 대한 연구", 한국전자거래학회 2004 추계학술대회, 2004.
  5. 민대환, 임영일, "성공적 지식 경영을 위한 방법론 연구", 한국정보기술응용학회 2001 춘계학술대회, pp.37-42, 2001.
  6. 배혜림, 서용원, 최용선, 장진영, "BPM을 이용한 웹서비스 기반의 BPM을 이용한 웹서비스 기반의 SCM프로세스 실행", 2004 한국 SCM 종합발표대회, 2004.
  7. 베어링포인트, "국내 지식경영의 현황 및 발전방향", 한국지식경영위원회 정례세미나 (한국정보산업연합회), 2004. 2. 24.
  8. 베어링포인트, "혁신적 성과향상을 위한 BPM 추진전략 및 접근방법", 한국소프트웨어산업협회, 2004, 5.
  9. 신익호, "지식관리에 기반한 BPM(Business Process Management): 전자정부 정보화 프로세스 사례 중심", 한국지식경영위원회, 2003. 7.
  10. 오재인, "지식 이전에 대한 지식경영 요인의 영향 분석", 정보시스템연구, 제15권, 제1호, pp.191-213, 2006.
  11. 오재인, 서현식, "지식경영도입방법론에 관한 연구 : L기업 사례를 중심으로", 대한산업공학회, 제13권, 제1호, pp.44-53, 2000.
  12. 이승현, 송호성, 원형준, 주재영, 배혜림, "BPM 기반의 업무매뉴얼 시스템을 활용한 프로세스 효율성 제고", 2004한국경영과학회 추계학술대회, 2004.
  13. 이장환, 김영걸, "지식경영 방법론 : 조직의 지식 경영 관리체계 및 단계모델에 대한 탐색적 연구", 제 2회 지식경영 학술심포지움, pp. 185-203, 1999.
  14. 이희석, 장유신, 최병구, "지식경영 전략의 기업성과에의 영향 분석", 한국지능정보시스템학회논문지, 5권, 2호, pp. 99-120, 1999.
  15. 장정주, 고일상, "KMS적합이 KMS성과에 미치는 영향에 관한 연구", 정보시스템연구, 제16권, 제1호, pp.179-200, 2007.
  16. 최병석(삼성SDS), "지식경영 기반 BPM 구현전략: 지식조직 실현을 위한 BPM 역할에 초점", 2004KMS CONFERENCE, 2004. 4. 19.
  17. 최진호, 이진미, 최희주, "BPM 대상 프로세스 선정 및 적용 방안에 대한 연구: 이동통신사 사례를 중심으로", Entrue Journal of Information Technology, 제4권, 1호, 2005.
  18. 허태호(유레카컨설팅), "미래형 지식사원 육성과 기업지식포털(EKP) 구축방안", 2003 KM-EDMS Conference, 2003. 3. 27.
  19. Andreas Abecker, Giorgos Papavassiliou, Spyridon Ntioudis, Gregory Mentzas, Stephan Muller, "Methods and Tools for Business-Process Oriented Knowledge Management : Experience from Case Studies", In: F. Weber, K.S. Pawar and K.-D. Thoben (eds.): ICE 2003 - 9th International Conference of Concurrent Enterprising, Espoo, Finland, pp.16-18, pp. 245-254, June 2003.
  20. Apostolou D, Mentzas G., "Managing corporate knowledge: a comparative analysis of experiences inconsulting firms", Proceedings of the Second International Conference on Practical Aspects of Knowledge Management. Basel, Switzerland, 1998.
  21. Arora R., "Implementing KM: a balance score card approach", Journal of Knowledge Management, Vol.6, No.3, pp.240-249, 2002. https://doi.org/10.1108/13673270210434340
  22. Bierly, P., Charkrabarti, A, "Generic knowledge strategies in the us pharmaceutical industry", Strategic mangement journal 17, pp.123-135, 1996.
  23. Davenport, T. H., Prusak, L., "Working Knowledge", Harvard Business School Press, 1998.
  24. D. Jack Elzinga, Tomas Horak, Chung-Yee Lee, and Charles Brunner, ??Business Process Mangement : Survey and Methodology", IEEE Transactios on Engineering Managment, Vol.42, No.2, pp.119-128, 1995. https://doi.org/10.1109/17.387274
  25. Howard Smith & Peter Finger, "Business Prcess Management : The Third Wave", Meghan Kiffer Pr, 2003. 01.
  26. Jackson, C., "Process to product-creating tools for knowledge management", Proceedings of Conference in Lisbon, Portugal, 1999.
  27. Jarrar YF, "Knowledge management: learning for organisational experience", Managerial Auditing Journal, Vol.17, No.6, pp.322-328, 2002. https://doi.org/10.1108/02686900210434104
  28. Ronald Maier, Ulrich Remus, "Defining Processoriented Knowledge Management Strategies", Knowledge and Process Management, Vol. 9, No. 2, pp. 103-118 , 2002. https://doi.org/10.1002/kpm.136
  29. Wiig KM, De Hoog R, Van Der Spek R. "Supporting knowledge management: a selection of methods and techniques", Expert Systems with Applications, Vol.13, No.1, pp.15-27, 1997. https://doi.org/10.1016/S0957-4174(97)00019-5
  30. Ulrich Remus, Stephan Schub, "A Blueprint for the implementation of process-oriented knowledge management", Knowledge and Management, Vol. 10, No. 4, pp.237-253, 2003.
  31. Zairi. M, "Business process management: a boundaryless approach to modern competitiveness", Business Process Re-engineering & MGMT J. Vol.3, No. 1, pp.64-80, 1997. https://doi.org/10.1108/14637159710161585