대구.경북 모바일 클러스터 육성전략: 지역혁신 거버넌스의 대안 모색

Promotion Strategies for Daegu-Kyungbuk Mobile Cluster: Searching for Alternative Regional Innovation Governance

  • 발행 : 2009.12.31

초록

본 연구는 우리나라의 지역혁신 거버넌스를 진단하고 구조적 문제점을 규명하여 이를 극복하기 위한 대안적인 지역혁신 거버넌스 전략을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 특히 삼성전자이라는 대기업 주도로 형성된 대구·경북 모바일 클러스터에 대한 사례연구를 통하여 우리나라 지역혁신의 거버넌스가 구체적으로 어떤 문제를 가지고 있는지 파악하고 개선방안을 도출하고자 하였다. 본 연구에서는 지역혁신의 거버넌스 개념을 지식생산 및 지식활용 시스템을 연계하는 정책시스템, 그리고 이를 작동시키는 제도적 조건으로 정의하였다. 클러스터의 거버넌스 측정은 세계은행의 "Social Capital Assessment Tool (SOCAT)"을 활용하였다. 분석결과 대구경북 모바일 클러스터는 삼성과 하드웨어 및 소프트웨어 개발업체들 간의 일대일 관계가 지배적인 생산네트워크, 분산된 연구개발 네트워크 그리고 다중 허브의 정책 네트워크의 특징을 보였다. 대부분의 정책기관들은 지역기업들과의 네트워크가 활성화되어 있지 못하며, 정책기관들 간의 상호작용도 활발하지 못한 것으로 나타났다. 지역기업들 특히 소프트웨어 개발업체들은 지역의 문제해결을 위해 협력하고 공동체의 목표를 공유한 경험이 있는 것으로 조사되었지만 주요 지역의 프로젝트 리더들에 대한 신뢰의 수준은 높지 않았다. 대구경북 모바일 클러스터의 경우 요소기술을 갖고 유사한 기술이나 제품의 개발로 결합될 수 있는 여러 개발업체간의 연대와 제휴가 이루어질 필요가 있다. 이를 위해 대구시와 경상북도 등 지방행정주체들이 모바일상용화센터 등 다양한 혁신기관들과 협력하여 다양한 기술 및 제품개발 협력체가 프로젝트 단위로 지속적으로 형성되고 해체되고 재형성될 수 있는 환경과 협력의 틀을 마련하는 것이 바람직하다고 판단된다.

This research aims to examine Korean regional innovation governance, find structural problems, and explore alternative strategies of regional innovation governance. Especially the alternative governance was searched through the case study of Daegu-Kyungbuk mobile cluster, of which formulation Samsung is the anchor institution. Regional innovation governance in this research is defined as a policy system to link knowledge generation & diffusion subsystem and knowledge application & exploitation subsystem, and institutional conditions to steer the system. "Social Capital Assessment Tool (SOCAT)" of the World Bank was utilized for the appreciation of cluster governance. The regional innovation governance of Daegu-Kyungbuk mobile cluster is characterized as production networks dominated by one-to-one relationship between Samsung and hardware/software developers, decentralized R&D networks and policy networks with multiple hubs. Major policy agents have not developed networks with local companies, and rare are interactions between the policy agents. Local companies, especially software developers, responded they have had experiences to cooperate for local problem solving and shared their community goal, however, the degree of trust in major local project leaders is not high. Local hardware/software developers with core technologies need to be cooperative to develop similar technologies or products in Daegu-Kyungbuk mobile cluster. Regional administrative actors, such as the City of Daegu and Kyungsangbuk-do, and diverse innovation-related institutes should build cooperative environment where diverse project-based cooperation units are incessantly created, taken apart, and recreated.

키워드