DOI QR코드

DOI QR Code

시맨틱 웹 환경에서 적합한 문장을 제공하는 이야기 쓰기 도우미에 관한 연구

A Study of Retrieval Model Providing Relevant Sentences in Storytelling on Semantic Web

  • 이태영 (전북대학교 인문대학 문헌정보학과)
  • 발행 : 2009.12.31

초록

이야기 쓰기를 돕는 본문 및 문장 검색시스템의 구축을 위해서 (1) 이야기와 단락 및 문장의 구조를 분석하고 (2) 색인작성과 탐색 질문에 적용되는 언어 추론을 연구하였다. 이야기 쓰기에 필요한 이야기, 단락, 그리고 문장으로 구성된 사항 데이터베이스와 필요한 추론규칙으로 이루어진 지식베이스와 온톨로 지가 고안되었다. 추론의 기초인 실례(實例) 파일들은 시맨틱 웹 환경에서 작동될 마크업 언어 형식으로 만들어졌다. 시맨틱 웹 환경에서 실용적인 시스템이 되려면 단락과 문장을 정확히 대변하는 색인 방법론과 이를 정밀하게 지식베이스화 할 수 있는 마크업 언어의 창조가 필수적이라 사료된다.

Structures of stories, paragraphs, and sentences and inferences applied to indexing and searching were studied to construct the full-text and sentence retrieval system for storytelling. The system designed the database of stories, paragraphs, and sentences and the knowledge-base of inference rules to aid to write the story. The Knowledge-base comprised the files of story frames, paragraph scripts, and sentence logics made by mark-up languages like SWRL etc. able to operate in semantic web. It is necessary to establish more precise indexing language represented the sentences and to create a mark-up languages able to construct more accurate inference rules.

키워드

참고문헌

  1. 김영택 외. 2001. "자연언어처리". 서울: 생능출판사.
  2. 김효영, 아순형. 2005. 이야기 구조에 따른 만 2, 3세 유아의 이야기 이해. "아동학회지", 26(1): 15-29.
  3. 송용욱, 홍준석, 김우주, 윤숙희, 이성규. 2006. 차세대 웹을 위한 SWRL 기반 역방향 추론엔진 SMART-B의 개발. "한국지능정보시스템학회논문지", 12(2): 67-79.
  4. 오택섭, 최현철. 2003. "사회과학 데이터 분석법 1". 서울: 나남출판.
  5. 이삼형. 1994. "설명적 텍스트의 내용 구조 분석 방법과 교육적 적용 연구". 박사학위논문, 서울대학교 대학원.
  6. 이태영. 1999. PC통신과 웹에서 지역알림정보의 작성을 돕는 전문가적인 서비스 모형에 관한 연구-지역주민의 견문을 중심으로-. "정보관리학회지", 16(1): 89-118.
  7. 한명숙. 2003. 이야기 구조의 구성 모형에 관한연구. "국어교육학 연구": 559-583.
  8. Berners-Lee, T., J. Hendler, and O. Lassila. 2001. “The semantic web." Scientific American, may.
  9. Bringsjord, S., and D. A. Ferrucci. 2000. Artificial Intelligence and Literary Creativity; Inside the Mind of BRUTUS, a Storytelling Machine, Mahwan, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  10. Cooper, M. D. 1998. “Design consideration and retrieval using empirical facts: Evaluation retrieval systems." JASIS, 49(10): 903-919. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199808)49:10<903::AID-ASI6>3.0.CO;2-F
  11. FAO Corporate Document Repository. [online]. [cited 2009.3.3]. .
  12. Giarratano, J. and G. Riley. 1998. Expert Systems: Principles and Programming, Boston: PWS Publishing Company.
  13. Nagao, Makoto. 1996. "차세대 웹과 온톨로지 의 핵심기술 자연언어처리". 황도삼, 최기선, 김태석 공역. 서울: 홍릉과학사.
  14. Manning, C. D., P. Raghavan, and H. Schutze.2008. Introduction to Information Retrieval.Cambridge: Cambridge University Press.
  15. On-line Writing Center of Purdue University.[online]. [cited 2008.10.10]. .
  16. On-line Writing Center of Purdue University.[online]. [cited 2009.1.21]. .
  17. Pe´rez, R. P. and M. Sharples. 2004. “Three computer-based models of storytelling: BRUTUS, MINSTEL and MEXICA." Knowledge-Based Systems, 17: 15-29. https://doi.org/10.1016/S0950-7051(03)00048-0
  18. Pretorius, A. J., “Ontologies-introduction and overview." [online]. [cited 2009.1.20]..
  19. Schank, R. C. and R. P. Abelson. 1975. “Scripts, plans and knowledge." IJCAI, 75: 151-157
  20. Schank, R. C. and M. Selfridge. 1977. “How to learn/What to learn." IJCAI, 77: 8-14.
  21. Thorndyke, P. W. 1977. Cognitive Structure in Comprehension and Memory of Narrative Discourse, New York: Academic Press. 224-239. Quoted in S. Bringsjord, and D.A. Ferrucci. 2000. Artificial Intelligence and Literary Creativity; Inside the Mind of BRUTUS, a Storytelling Machine, Mahwan, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  22. Turner, S. R. 1993. MINSTREL: A computer model of creativity and storytelling, PhD Dissertation, University of California LA.
  23. Wikipedia, the free encyclopedia. [online]. [cited 2009.3.1]. .
  24. World Wide Web Consortium. [online]. [cited 2009.2.12]. .
  25. World Wide Web Consortium. [online]. [cited 2009.2.12]. .
  26. World Wide Web Consortium. [online]. [cited 2009.2.12]. .