DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation of Importance and Performance by Dietitians about Events Marketing at School Foodservice Operations in Busan

부산지역 학교급식 영양사의 이벤트 마케팅에 대한 중요도와 수행도 평가

  • Lee, Kyung-A (Research Institute Human Ecology, Donga Unitersity)
  • 이경아 (동아대학교 생활과학연구소)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This research was performed to acquire dietitians' attitudes toward events marketing at school foodservice operations in the Busan area. A total of 359 questionnaires were distributed to dietitians employed at school foodservice operations in Busan from July 1 to 31, 2006 (response rate: 93%). All dietitians assessed the importance and performance of event marketing at 3.39/5.00 and 2.78/5.00. The elementary and high school had significantly (p<0.01) higher average scores of performance of event marketing than those of the middle school. The contract managed foodservices had significantly (p<0.01) higher average scores of performance of event marketing than those of the independent managed foodservices. In the Importance-Performance Analysis (IPA), high importance and high performance (B area: doing great) were seasonal event, traditional festival day event, subdivisions of the seasonal event, environment event, school event, the day event and high importance whereas low performance (A area: focus here) was health event. Event marketing increased customer satisfaction and confidence. Therefore, these results suggest that there may be a need to implement special events at school foodservice in order to increase students' satisfaction.

본 연구는 학교급식의 고객만족을 위한 이벤트 마케팅의 기초자료를 제공하고자 부산지역 초-중-고등학교의 영양사 359명을 대상으로 이벤트 마케팅 실시에 대한 중요도 및 수행도, 수행효과, 애로사항 및 개선필요사항 등을 조사하였다. 조사대상자의 근무유형은 초등학교 46.2%, 중학교30.4%, 고등학교 23.4%였으며, 급식소 운영형태는 직영이 76.1%, 위탁이 23.9%로 나타났다. 학교급식 이벤트 마케팅의 중요도와 수행도에 대한 IPA 분석 결과, 중요도는 5점만점에 평균 3.39점, 수행도는 평균 2.78점으로 중요하게 생각하는데 비해 수행도가 낮은 것으로 조사되었으며 중요하게 생각하여 잘 수행하고 있는 이벤트는 계절-명절-절기-환경-학교행사-기념일 이벤트로 나타났다. 초-중-고등학 교별로 살펴본 결과, 초-고등학교의 수행도가 중학교에 비해 유의적(p<0.01)으로 높았다. 특히 중요도는 초등학교에서는 절기, 고등학교에서는 경품과 홍보 이벤트가, 수행도는 초등학교에서는 명절과 절기, 고등학교에서는 세계요리-경품-홍보 이벤트가 유의적(p<0.01)으로 높았다. 운영형태별로 살펴본 결과, 직영 급식소에 비해 위탁 급식소의 수행도가 유의적(p<0.01)으로 높았으며, 특히 중요도는 위탁에서는 학교행사와 건강 이벤트가, 수행도는 직영에서는 절기, 위탁에서는 세계요리?경품?건강 이벤트가 유의적(p<0.01)으로 높았다. 이벤트 실시 효과는 고객만족도 증가와 신뢰도(노력하고 있음을 인정) 증가 순이었다. 이벤트 수행의 애로사항으로 내부요인은 부족한 인력, 예산의 어려움, 이벤트진행 전문성 순으로 나타났으며, 외부요인은 열악한 급식시설, 낮은 식단가, 급식형태의 순으로 조사되었다. 이벤트 수행을 위한 필요개선사항은 충분한 예산과 급식인력, 급식시설개선 순으로 조사되었다. 이상의 연구 결과에서, 학교급식 영양사들은 이벤트 마케팅 실시에 대해 중요하게 생각하는데 비해 수행도가 낮은 것으로 나타났는데, 학교급식에 대한 선택권이 부족한 학생고객들에 대한 배려와 서비스 제공에 적극 노력하고 외식의 기회가 빈번해짐에 따라 입맛이 다양화되고 고급화된 학생 고객군의 급식만족도를 높이기 위한 전략의 하나로 이벤트 실시에 대해 중요하게 생각하는 것에서 나아가 좀 더 적극적으로 이벤트 실시를 계획하여 수행하는 노력이 요구된다. 특히 초등학교에 비해 이벤트 마케팅 수행도가 낮게 나타난 중학교와 고등학교에서 좀 더 적극적이고 새롭고 다양한 이벤트 실시로 감수성이 예민한 청소년들의 호기심을 자극하고 학업으로 인한 스트레스를 해소하는 즐거움을 줌으로써 학생 고객들과의 관계지행성을 높여 급식만족도를 높일 수 있도록 해야 한다. 그러나 학교급식 고객인 학생들은 인원이 많은 단체급식의 식당에서 시행되는 이벤트에 대해서 호텔이나 패밀리레스토랑과 같은 전문성을 기대하기보다는 맛있고 다양한 메뉴의 음식을 배식원들로부터 친절하게 배식받기를 기대하므로 다수의 인력을 필요로 하거나 과도한 예산을 필요로 하는 이벤트와 같은 양적인 행사진행을 계획하여 고객들이 가장 중요하게 생각하는 부분을 놓치는 실수를 범하지 말고 다양하고 신선한 메뉴를 맛있게 조리하여 진심으로 환대하는 마음으로 서비스를 제공하는 질적으로 충실한 이벤트 계획에 힘쓰는 것이 필요하다고 생각된다.

Keywords

References

  1. 곽동경, 류은순, 이혜상, 홍완수, 장혜자. 2008. 급식경영학. 신광출판사, 서울. p 281
  2. 곽동경, 류은순, 이혜상, 류경, 최성경, 홍완수, 장미라, 신은수, 문혜경, 장혜자, 박신정, 최은희, 이경은. 2008. 단체급식의 이해. 신광출판사, 서울. p 96
  3. Lee SW. 2008. The study of the influence on the customer's satisfaction with a banquet event menu. MS Thesis. Chodang University, Muan, Korea. p 39-42
  4. Kang JK. 2002. Analyzing the event performance and its participating factors in contracted foodservice management company for marketing strategy. MS Thesis. Yonsei Univetsity, Seoul, Korea. p 5-46
  5. Yang IS, Yi BS, Kim HA, Kang JK. 2005. Analyzing the status and attributes affecting customers' participation on the events marketing in the contract-managed foodservice. Korean J Foodservice Management 8: 105-126
  6. Yi BS, Yang IS, Kim HA, Kang JK. 2006. Comparative analysis of participating factors on the events in the contract-managed foodservice in the perspectives of customers and foodservice managers. Foodservice Management 9: 69-89
  7. Park MK. 2007. Identifying the effect of service quality attributes on an overall customer satisfaction by the foodservice type and the contract management company (CMC) scale. J Korean Diet Assoc 13: 138-156
  8. Chang HJ. 2008. Strategies for the improvement of customer satisfaction on foodservice through identifying the foodservice quality factors in senior care facilities. Korean J Community Nutrition 13: 69-79
  9. Bae HJ. 2006. A survey on preference of the event menus in the foodservice operations for university students. J Korean Diet Assoc 12: 235-242
  10. Yang IS, Park MK. 2008. Identifying the quality attributes affecting customer satisfaction of school foodservice by city and province: students, parents, and faculty. J Korean Diet Assoc 14: 302-318
  11. Lee KA. 2008. A study on special events at school foodservice operations in the Busan area. J Korean Diet Assoc 14: 152-165
  12. Barsky JD, Labagh R. 1992. A strategy for customers satisfaction. The Cornell H.R.A. Quarterly 33: 32-40 https://doi.org/10.1177/001088049203300524
  13. Schuster K. 1996. How to find out what your customers really want. Food Manage 31: 38-45
  14. Kim GM, Lee SY. 2009. A survey on the foodservice management job of school dietitians and the uses of preprocessed and processed foods-focused on Seoul, Gyeonggi and Incheon areas-. J Korean Diet Assoc 15: 22-40
  15. Fornell C. 1992. A national customer satisfaction barometer: The Swedish experience. J Mark 55: 1-21
  16. Jung KS, Kim CW, Kim JK. 2002. The impact of event activities of the family restaurants toward the success inclination of customer relationship. Korean Journal of Hospitality Administration 11: 193-216
  17. Lee MH. 2009. The study on the effect of customer value, customer satisfaction and intention of relations on family restaurants event. Korean J Tourism Research 24: 21-43
  18. Green CG. 1993. Using customer survey data to develop marketing strategies in college/university foodservices. J College & University Foodservice 1: 39-51
  19. Yang IS, Lee JM, Cha JA, Han JJ. 1996. Importance-performance analysis of high school students in Seoul towards restaurant service attributes. Korean J Food Culture 11: 663-671
  20. 이선아. 2009. Menu naming, 월별 이벤트 사례. 창립40주년기념 전국영양사학술대회 자료집. 대한영양사협회, 서울. p 70-97

Cited by

  1. Comparative analysis on status of events and importance-performance analysis (IPA) between industry and school foodservices vol.47, pp.6, 2014, https://doi.org/10.4163/jnh.2014.47.6.452
  2. The IPA of Multilateral Perception on Foodservice Quality of Hospital Funeral Centers : Focusing on Foodservice Operators, Chief mourners/the bereave and Funeral Visitors vol.30, pp.2, 2014, https://doi.org/10.9724/kfcs.2014.30.2.228