DOI QR코드

DOI QR Code

Component analysis and reformative plan for Educational On-Line Game - especially on the User Interface Design elements -

교육용 온라인 게임의 구성요소분석 및 개선방안 -사용자 인터페이스 디자인 요소 중심으로-

  • 김효숙 (목원대학교 교육대학원) ;
  • 성경 (목원대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2009.01.30

Abstract

Supporting the interactive relation between gamer and computer, and offering the game world information, the user interface in online games plays an important role for a gamer to lead game into the intended direction. The purpose of this study is to analyse a currently utilized online game with educational implications and to analyse its user interface design elements, in order to suggest the strategy how to reformative educational online games.

온라인 게임에 있어서 사용자인터페이스(User Interface)는 온라인 상에서 인간과 컴퓨터의 상호작용(Interaction) 관계를 촉발시키고, 게임 진행 정보영역 요소를 제공하여, 게이머가 자신이 의도하는 방향으로 게임을 이끌어 나가게 하기 위해서 반드시 있어야 하는 중요한 존재이다. 그래서 본 연구는 온라인 퀴즈게임의 레이아웃 구성요소 분석에 따른 사용자인터페이스 디자인 요인별로 분석하여 이상적인 교육용게임의 사용자인터페이스 디자인에 대해 살펴보고 개선방안을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 주정규(2002), 게임디자인(설계)기법에 관한 연구, 전자공학회지 제 27권 9호, pp. 944
  2. 이원우(2001), 온라인 게임의 유저인터페이스 디자인 연구, 학술연구 논문, 동주대학
  3. 한국문화정책개발원(1996). 전자오락게임의 문화정책적 접근방안. 서울: 한국문화정책개발원
  4. 한국컴퓨터게임개발사연합회. 1997. 1997 게임백서. 서울: 한국컴퓨터게임개발사연합회
  5. 한국첨단게임산업협회. 1999. 한국 게임 산업의 현황과 전망. 서울: 한국첨단게임산업협회
  6. 백영균(1995), 학습용 소프트웨어의 설계, 교육과학사
  7. 백영균(2005), 에듀테인먼트의 이해와 활용, 도서출판 정일
  8. http://www.netmarble.net
  9. http://qplay.nexon.com
  10. 김훈순 외(2002), 「영상콘텐츠 연구」, 커뮤니케이션북스
  11. 김창배(1999), 21C 게임 패러다임, 지원미디어, pp. 40~45
  12. 이영아 외(1999). 멀티미디어콘텐츠 기획, 영진출판사, 서울, p.171