Validation of the emission inventory of volatile organic compounds in Seoul

서울의 휘발성유기화합물 배출량 자료 검증

  • Kim, Yong Pyo (Department of Environmental Science and Engineering, Ewha Womans University)
  • 김용표 (이화여자대학교 환경공학과)
  • Received : 2009.09.14
  • Accepted : 2009.09.30
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In Seoul, the largest emission source for volatile organic compounds (VOCs) based on the emission inventory is solvent usage followed by vehicular exhaust. However, according to a CMB modeling result by Na and Kim (2007), vehicular exhaust was the largest emission source followed by solvent usage. Detailed analyses on the validity of the CMB model result were carried out and it was suggested that the existing emission inventory for VOCs might be underestimating vehicular emission. Scientific considerations that should be considered for the effective control strategy against VOCs are discussed.

2003년 12월 '수도권 대기환경 개선에 관한 특별법'이 국회를 통과하면서, 서울을 포함한 수도권 대기에서 미세먼지와 이산화질소 농도를 저감하는 것을 주요 목표로 하는 '수도권 대기환경관리 기본계 획'이 수립되었다. 휘발성유기화합물도 저감대상물질이며, 여러 오염배출원에서 저감하기 위한 계획이 수립되어 추진중이다. 효과적인 저감 대책을 수립, 시행하기 위해서는 정확한 추이와 현황, 그리고 주요 기여원을 알아야만 한다. 여기에서는 휘발성유기화합물의 서울에서의 대기 농도, 주요배출원에서의 배출 조성 측정 결과를 바탕으로 수용모델의 하나인 CMB를 활용한 결과와 배출량 자료를 비교하여 주요배출원을 파악하고 휘발성유기화합물 저감 대책을 수립할 경우 고려하여야 할 문제들을 검토하였다. 배출량 자료는 유기용제 사용이 가장 중요한 배출원이라고 산정하였으나, 이와는 다르게 CMB 모델 결과는 자동차 배출가스가 서울 대기의 휘발성유기화합물의 가장 중요한 배출원임을 보였다. CMB 모델에 사용된 대기 측정자료와 주요 배출원의 조성비, 모델 운용 과정을 검토한 결과 모델 결과는 신뢰도가 높은 것으로 판단하였다. 따라서 우리나라의 휘발성유기화합물 배출량 자료의 검증, 보완이 필요하다. 이와 함께 휘발성유기화합물 배출을 저감하는 목표(미세먼지 저감, 위해성 저감, 오존 저감 등)에 따라 구체적인 대상 성분과 대상 배출원을 정확하게 파악하여 정책을 집행하여야 함을 논의하였다.

Keywords