Comparison on equating methods for course evaluation

강의평가에 대한 균등화방법의 비교

  • Cho, Jang-Sik (Department of Informational Statistics, Kyungsung University) ;
  • Kang, Chang-Wan (Department of Data Information Science, Dongeui University) ;
  • Choi, Seung-Bae (Department of Data Information Science, Dongeui University)
  • 조장식 (경성대학교 정보통계학과) ;
  • 강창완 (동의대학교 데이터정보학과) ;
  • 최승배 (동의대학교 데이터정보학과)
  • Published : 2009.01.31

Abstract

Most of universities have carried out course evaluation to improve students's satisfaction for the established lecture and apply the performance appraisal for professor. But, course evaluation depends on many variables such as class size, type of lecture, evaluator's grade and so on. As the results, such variables lead to serious bias which makes lecturers distrust the course evaluation results. In this paper, we compare some equating methods for the course evaluation and the efficiencies for some equating methods. And we will recommend one of them which has best efficiency. Also we give the example to which the method is applied.

대부분의 대학에서는 개설된 강좌에 대한 학생들의 강의만족도를 통하여 교수들의 업적평가에 적용하기 위해 강의평가를 실시하고 있다. 그러나 강의평가점수는 강좌규모, 강의형태, 개설학년 등과 같은 많은 변수들에 의해 영향을 받으며, 그 결과로 강의평가결과는 심각한 편의를 갖는다. 따라서 본 연구에서는 강의평가결과의 사후조정을 위한 균등화방법과 그 효율성을 비교하고, 가장 좋은 효율성을 갖는 균등화방법을 제안하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김성연, 권치명 (2005). 통계적 기법을 활용한 균등화법에 의한 강의평가 개선방안 연구. <한국자료분석학회지>, 7, 1705-1721.
  2. 김규곤, 강창완 (1998). 교수업적평가에 반영하는 강의평가 점수의 사후조정에 관한 연구. <동의논집>, 28, 51-57.
  3. 최종후, 한상태, 강현철, 김은석 (1998). , SPSS 아카데미, 서울.
  4. 허명회 (1993). <비교연구를 위한 통계적 방법론>, 자유아카데미, 서울.
  5. 허명회, 이용구 (2003). <데이터마이닝 모델링과 사례>, SPSS 아카데미, 서울.
  6. 허명회, 최용석 (1989). 시험균등화를 위한 통계적 방법. <응용통계>, 3, 51-58.
  7. 허준, 정규상, 허수희, 최희경, 정성원 (2003). , SPSS 아카데미, 서울.
  8. Breiman, L., Friedman, J. H., Olshen, R. A. and Stone, C. J. (1984). Classification and regression trees, Wadsworth, Belmont.