Regression models based on cumulative data for forecasting of new product

신제품 수요예측을 위하여 누적자료를 활용한 회귀모형에 관한 연구

  • 박상규 (중앙대학교 수학통계학부) ;
  • 오정현 (중앙대학교 대학원 통계학과)
  • Published : 2009.01.31

Abstract

If time series data with seasonal effect exist, various statistical models like winters for successful forecasts could be used. But if the data are not enough to estimate seasonal effect, not much methods are available. This paper proposes the statistical forecasting method based on cumulative data when the data are not enough to estimate seasonal effect. We apply this method to real cosmetic sales data and show its better performance over moving average method.

시계열자료에 계절효과가 존재할 때 성공적인 수요예측을 위해 Winters 방법과 같은 다양한 통계적 방법이 존재지만 신상품과 같이 과거 매출자료가 충분하지 않을 경우 통계적 방법 적용에 한계가 존재한다. 본 연구논문은 신제품과 같이 과거 매출자료가 충분하지 않아 계절효과 등을 추정하기 어려울 때 누적자료를 활용한 통계적 예측방법을 제안한다. 제안된 통계적 방법은 회귀모형이론에 기초하고 있으며 이 방법의 유효성을 최근 화장품 매출자료를 이용하여 검증하였다.

Keywords

References

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