References
- 강현석, 이자현(2006). 내러티브를 통한 교육과정 개발자로서의 교수 전문성의 재개념화. 교육과정연구, 24(1), 153-180
- 강현석, 이순옥(2007). 내러티브를 활용한 교과서 진술 방식의 탐구. 초등교육연구, 20(3), 177-207
- 교육부(1997). 과학과 교육과정, 교육부 고시 제1997-15호: 별책 9. 교육부
- 교육부(2000). 고등학교 교육과정 해설: 과학, 교육부 고시 제 1997-15호. 교육부
- 김대현, 박경미(2003). 학교 교육과정 운영에 관한 교사의 내러티브 탐구. 교육과정연구, 21(2), 23-49
- 김자영과 김정효(2003). 교사의 실천적 지식에 대한 이론적 탐색. 한국교원교육연구, 20(2), 77-96
- 노태희, 권혁순, 김혜경, 박승재(2000). 제6차 고등학교 과학 교육과정과 실천에 대한 과학 교사의 인식 조사. 한국과학교육학회지, 20(1), 20-28
- 박성희(2004). 질적 연구방법의 이해. 서울: 원미사
- 백종철(2007). 제7차 화학Ⅰ 교육과정에 대한 학생들과 교사들의 인식 및 운영 실태 분석. 한국교원대학교 석사학위논문
- 서경혜(2005). 반성과 실천: 교사의 전문성 개발에 대한 소고. 교육과정연구, 23(2), 285-310
- 이용숙, 김영미, 김영천, 이혁규, 조덕주(2004). 실행연구(action research)를 통한 연구와 교육실천의 연계성 강화: 교육대학원 논문을 중심으로. 열린교육연구, 12(1), 363-402
- 이은주, 조영자, 김은숙, 유란영, 김동진, 박국태(2007). 화학Ⅰ 교과에 대한 화 학 교사들의 인식과 학습 지도 방식에 대한 조사. 대한화학회지, 51(1), 73-81 https://doi.org/10.5012/jkcs.2007.51.1.073
- 한혜정(2006). 교육과정연구의 질적 연구에서 '자서전적 방법'이 가지는 의의. 교육과정연구, 24(2), 71-86
- 홍은숙(1999). 지식과 교육. 서울: 교육과학사
- Adler, S.(1991). The reflective practitioner and the curriculum of teacher education, Journal of Education for teaching, 17(1), 139-150 https://doi.org/10.1080/0260747910170203
- Ben-Peretz, M.(1990). The teachercurriculum encounter: Freeing teachers from the tyranny of texts. New York: SUNY Press
- Bogdan, R. C. & Biklen, S. K.(1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn & Bacon
- Clandinin, D. J.(1985). Personal practical knowledge: A study of teacher's classroom image. Curriculum Inquiry. 15(4), 361-385 https://doi.org/10.2307/1179683
- Clandinin, D. J. & Connelly, F. M.(1986). On the narrative method, personal philosophy, and narrative units in the story of teaching. Journal of Research in Science Teaching, 23(4), 293-310 https://doi.org/10.1002/tea.3660230404
- Clandinin, D. J. & Connelly, F. M.(2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass
- Cole, A. L. & Knowles, J. G.(2002). Researching teaching, New York: Allym & Bacem
- Connelly, F. M. & Clandinin, D. J.(1988). Teachers as curriculum planners: Narratives of experience. New York & London: Teachers College Press
- Colton, A. B. & Sparks-Langer, G. M.(1993). A conceptional framework to guide the development of teacher reflection and decision making. Journal of Teacher Education, 44(1), 45-54 https://doi.org/10.1177/0022487193044001007
- Elbaz. F.(1983). Teacher thinking: A study of practical knowledge. New York: Nichols
- Emery, W. G.(1996). Teacher's critical reflection through expert talk. Journal of Teacher Education, 47(2), 110-119 https://doi.org/10.1177/0022487196047002004
- Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study application in education. San Francisco; Jossey-Bass
- Paris, C. L.(1993). Teacher agency and curriculum making in classroom. New York & London: Teachers College Press
- Pultorak, E. G.(1996). Following the developmental process of reflection in novice teachers: Three years of investigation. Journal of Teacher Education, 47(4), 288-295 https://doi.org/10.1177/0022487196474006
- Schon, D. A.(1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books
- Zeichner, K. M. & Liston, D. P.(1987). Teaching student teachers to reflect. Harvard Educational Review, 57(1), 23-48 https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j18v7162275t1w3w