A Study on Maximum Speed Test for On-board Signalling Equipment in HEMU-400x

차세대고속열차 차상신호장치 최고속도 시험방안에 관한 연구

  • 신덕호 (한국철도기술연구원, 열차제어통신연구실) ;
  • 이재호 (한국철도기술연구원, 열차제어통신연구실) ;
  • 이강미 (한국철도기술연구원, 열차제어통신연구실) ;
  • 김용규 (한국철도기술연구원, 열차제어통신연구실) ;
  • 박춘수 (한국철도기술연구원, 열차제어통신연구실)
  • Published : 2009.10.30

Abstract

This paper is a study of testing on-board signalling equipment in advanced high speed rail at the maximum speed of 400km/h. The on-board signalling equipment in advanced high speed rail provides operating information to the driver when operating at ATC, ATS, and ATP sections, and maintains safety from driver oversight, signalling equipment malfunction, natural disasters and so on. Since the testing train performance of advanced high speed rail at 400km/h must include the function test of on-board signalling equipment, this thesis focuses on the function test of on-board signalling equipment and analyze the necessity of the test at the maximum speed. Finally, it is suggested to change some infrastructure and to use specific test methods to test the train performance at the maximum speed in high speed line ATC section.

본 논문은 최고속도 400km/h의 차세대고속열차 차상신호장치의 최고속도시험을 위한 방안을 연구한다. 차세대고속열차 차상신호장치는 열차가 고속선 자동열차제어(ATC)구간과 기존선 자동열차정지(ATS) 및 자동열차방호(ATP)구간을 운행하는 동안 기관사에게 운전정보를 제공하고 기관사실수, 신호장치고장, 천재지변 등으로부터의 열차 안전 확보를 목적으로 한다. 차세대고속열차 최고속도 400km/h 시험은 차상신호장치를 포함한 열차성능 검증을 위한 필수과정으로써, 본 논문에서는 차상신호장치의 기능 및 최고속도시험의 필요성을 분석하고, 고속선 ATC구간에서 최고속도시험을 실시하기 위한 인프라의 변경사항 및 구체적인 시험방안을 연구한다.

Keywords

References

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