3D 가상공간에서 의사표현을 위한 Sketch Annotation 제시기법에 관한 연구

A Study on Display Technique of Sketch Annotation in 3D Virtual Space for Collaboration

  • 신은주 (숙명여자대학교 대학원 멀티미디어과학과) ;
  • 최윤철 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 임순범 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과)
  • 발행 : 2009.10.30

초록

3D 가상공간은 도시 및 건축 설계 분야에 매우 적합한 활용 기술로 인식되어 다양한 연구가 시도 되고 있다. 그러나 도시 및 건축 설계의 과정이 다양한 관계자들의 협업에 의해 이루어지는 반면, 이를 지원하는 연구는 아직 미흡한 상황이다. 3D 가상공간이 협업을 지원하기 위해서는 무엇보다 가상공간 내에 의사소통을 지원해야 하며, 이를 위해서는 빠르고 직접적인 의사 표현 기술을 필요로 한다. 이러한 의사 표현 방법으로는 Sketch 기법이 효과적이며, Sketch의 부 정확한 선은 협업과정의 아이디어 단계에서 사고의 폭을 넓혀줄 수 있다는 점에서도 매우 효과적인 표현 방식이다. 그러나 이러한 전통적인 Sketch 기법만으로는 사실상 3D 가상공간에서 협업을 지원하기 어렵다. Sketch 기법을 협업에 적용한 기존의 연구들이 있지만 주로 3D 가상공간에 Sketch Annotation을 입력하는 것에만 중점을 두고, 입력된 Sketch가 담고 있는 내용을 잘 전달할 수 있는 지에 대해선 고려하지 못하였다. 따라서 평면이 아닌 객체에는 Sketch Annotation 입력이 불가능하거나, 입력되더라도 그 내용전달이 어려운 경우가 발생한다. 이 논문에서는 3차원 공간에서도 효과적으로 의사를 전달 할 수 있도록, 어떠한 형태의 면에 대해서도 Sketch Annotation의 내용이 정확히 전달될 수 있는 Sketch-Box를 이용한 Annotation기법을 연구한다.

With development of 3D virtual space technology, diverse studies on 3D virtual space are being conducted because virtual space is being recognized as an appropriate technology for the field of urban and architectural design. However, while the process of urban and architectural design is done based on collaboration of various interested parties, there is lack of studies that support such collaboration. Communication within the virtual space must be provided for 3D virtual space to support collaboration, and a quick and direct technique of expressing one's intentions is required. sketch technique is effective. Ambiguous lines of sketch are extremely effective in that the range of thoughts in the idea stage can be broadened. However, such traditional sketch technique alone is difficult to support collaboration in 3D virtual space. That is because diverse shapes of 3D space require input of sketch. Accordingly in this study, sketch annotation that can effectively deliver intentions in 3D space was studied. Annotation technique using sketch-box was examined.

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참고문헌

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  2. Ellen Yi- Luen Do and Mark D Gross, Carnegie Mellon University, "As if You Were Here - Intelligent Annotation in Space: 3D Sketching as an Interface to Knowledge-Based Design Systems.," In Proceedings of AAAI Fall Symposium - Making Pen-Based Interaction Intelligent and Natural AAAI Press, pages 55-57, 2004.
  3. Zhe Fan, NY, "A Sketch-Based Interface for Collaborative Design.," In Proceedings of the EUROGRAPHICS, 2004.
  4. http://sketchup.google.com